Największy ubezpieczyciel na polskim rynku postanowił zainwestować w rozwiązania telematyczne
Firma PZU pochwaliła się, że jako pierwszy ubezpieczyciel w Europie zaoferuje swoim klientom aplikację wykorzystującą rozwiązanie telematyczne. Nowe oprogramowanie ma poprawić bezpieczeństwo kierowców - aplikacja mobilna połączona z niewielkim urządzeniem beacon umożliwi automatyczne wezwanie pomocy w razie kolizji lub wypadku.
Telematyka to szereg rozwiązań telekomunikacyjnych i informatycznych związanych z pozyskiwaniem i analizą danych. Do tej pory była powszechnie wykorzystywana m. in w transporcie, np. do lokalizacji pojazdów. Dane pozyskuje się dzięki niewielkim urządzeniom np. kamerom czy czujnikom. W przypadku PZU będą to beacony, które wykorzystują technologię BLE (Bluetooth Low Energy). Dzięki niej kontaktują się np. aplikacjami na smartfonach przesyłając do nich np. dane geolokalizacyjne, informacje o prędkości z jaką porusza się pojazd czy o jego stanie technicznym. W ten sposób o wszelkich zdarzeniach informowany jest administrator systemu, z którym połączona jest aplikacja.
PZU na razie nie precyzuje, jak dokładnie będzie działał ten system. Nie wiadomo też, czy klienci będą musieli za to rozwiązanie dodatkowo zapłacić. Rozpoczęcie pilotażu rozwiązania PZU GO planowane jest na wiosnę 2018 roku, po którym rozpocznie się dystrybucja na szerszą skalę. Aplikacja ma współpracować z beaconem przyklejanym na szybie samochodu. Zestaw czujników ma pozwolić na wykrycie sytuacji awaryjnej i wysłanie sygnału do centrum alarmowego PZU, które skontaktuje się z kierowcą. Jeśli ten nie odpowie, na miejsce wypadku zostaną wysłane służby ratunkowe.
Telematyka już od kilku lat z powodzeniem jest wykorzystywana w ubezpieczeniach, ale w Polsce jest nowością. Najbardziej rozpowszechnione jest zbieranie danych o stylu jazdy kierowcy i dostosowanie na ich podstawie przyszłych warunków finansowych polisy. Tego typu ofertę posiada m. in. firma Bacca, jeden z liderów płatności ratalnych w ubezpieczeniach. Z kolei współpraca Ergo Hestii i operatora aplikacji Yanosik pod marką YU! zaowocowała możliwością zakupu ubezpieczenia OC przez użytkowników aplikacji, o ile korzystają z niej stale. Składka ubezpieczeniowa wyliczana jest na podstawie stylu jazdy, a kierowca prowadzący auto w niebezpieczny sposób nie może liczyć na atrakcyjne warunki.
Poza telematyką ubezpieczyciele mocno stawiają na nowoczesne rozwiązania w obszarze sprzedaży polis czy obsługi klienta. Na kontakt z klientami za pośrednictwem chatbota zdecydowała się kilka miesięcy temu Warta, Play Ubezpieczenia zaoferował zakup prostych produktów ubezpieczeniowych poprzez aplikację na smartfonie, TU Europa natomiast ubezpieczy wyświetlacz Waszego smartfona dzięki aplikacji Screenity.
Fot. PZU