Koniec roku skłania do podsumowań. Oto jedno z nich, przygotowane na podstawie najważniejszych tekstów, jakie mogliście przeczytać w serwisie Cashless w 2017 roku
Aż trudno uwierzyć, że to wszystko wydarzyło się w ciągu jednego roku. Jeżeliby ktoś 12 miesięcy temu postanowił zrobić sobie dłuższy urlop i wyjechał za granicę odcinając się od wszelkich wiadomości z Polski, po powrocie do kraju miałby pewnie niemały problem z ogarnięciem tego co się tu zmieniło. Ale jeśli zupełnym przypadkiem wśród czytelników Cashless jest taka osoba to śpieszę z pomocą.
Poniżej znajdziecie subiektywny ranking szesnastu najważniejszych według mnie wydarzeń na polskim rynku płatniczym 2017 roku. Podkreślam, że ranking jest subiektywny, bo pewnie spierać się można o to, dlaczego na liście znalazły się akurat te a nie inne wydarzenia oraz dlaczego zostały one uszeregowane akurat w ten sposób.
Podkreślam także, że część wydarzeń umieszczonych w zestawieniu znalazła się tu niejako na kredyt. To znaczy fakt, że miały one miejsce w mijającym roku nie miało większego wpływu na rynek. Jednak drzemie w nich ogromny potencjał i w przyszłości mogą na tym rynku odcisnąć ogromne piętno. Mam w tym miejscu na myśli np. powołanie fundacji Polska Bezgotówkowa czy prezentację Soft POS-a. Zapraszam do lektury. Jeśli uważacie, że jakieś wydarzenie pominąłem, albo któreś nie powinno się znaleźć w zestawieniu zapraszam do dyskusji w komentarzach pod tekstem.
16. Polskie ePłatności kupiły NeoTu
To największe przejęcie na rynku operatorów terminali płatniczych od czasu zakupu większościowego pakietu akcji eService przez amerykańską firmę EVO. Dzięki inwestycji w NeoTu – terminalową część biznesu Kolportera, PeP weszły do pierwszej ligi agentów rozliczeniowych na polskim rynku. Więksi od nich są obecnie wspomniany eService, First Data Polcard oraz Pekao. Podobną liczbą terminali co PeP zarządza prawdopodobnie Elavon.
15. Pierwsze banki wprowadziły wideoweryfikację
To ważne rozwiązanie bo dzięki niemu banki mogą pozyskiwać nowych użytkowników rachunków osobistych i kart płatniczych w pełni zdalnie, bez konieczności wymiany papierowych dokumentów. Tożsamość klienta potwierdza się w trakcie połączenia wideo i na podstawie jego dowodu osobistego. Ważne, że pozytywnie o wideoweryfikacji wypowiedziała się Komisja Nadzoru Finansowego. Jako pierwsze rozwiązanie to wdrożyły Inbank i Alior. Później m.in. BZ WBK.
14. Narodowy Bank Polski wszedł do systemu Express Elixir
Express Elixir jest jednym z dwóch systemów szybkich przelewów w Polsce. Wejście do niego NBP to sygnał dla rynku, że to ten system zarządzany przez KIR jest traktowany przez bank centralny priorytetowo. To także duże ułatwienie dla wielu firm, np. importerów towarów. Dzięki możliwości natychmiastowego przelania pieniędzy na rachunki instytucji odpowiedzialnych za inkasowanie ceł mogą szybciej odebrać towar przeznaczony do dystrybucji na polskim rynku.
13. Przyjęto ustawę, która zmienia sposób rozliczeń z ZUS-em
Pozytywne skutki ustawy, która wprowadza w życie koncepcję tzw. e-składki, przedsiębiorcy odczują już w styczniu 2018 r. Dzięki niej płatnicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, tacy jak np. ludzie prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, składki na ubezpieczenia będą mogli przesyłać jednym przelewem, a nie jak dotychczas trzema czy czterema. Niestety, podobnego rozwiązania wciąż nie udało się wprowadzić w systemie rozliczeń z urzędami skarbowymi.
12. Ruszył Inkart
Na początku 2017 roku KIR uruchomił Inkart. To system rozliczeń transakcji kartowych, konkurencyjny dla tych prowadzonych przez Mastercarda i KIR. Dotychczas do Inkartu przystąpili tacy wydawcy kart jak BZ WBK i BGŻ BNP Paribas czy operator bankomatów i terminali płatniczych – firma IT Card.
11. Wystartował program terminalizacji urzędów
Bezpłatny terminal płatniczy dla każdego urzędu w Polsce. To podstawowe założenie programu uruchomionego wspólnie przez Ministerstwo Rozwoju i KIR. Do programu przystąpiło już ponad tysiąc urzędów, w których urządzenia do akceptacji płatności kartami instaluje spółka First Data Polcard. Wkrótce w ramach tego samego programu terminale płatnicze pojawią się również w radiowozach drogówki.
10. Visa Checkout w Polsce
Polska była pierwszym rynkiem w Europie, na którym zadebiutowało rozwiązanie o nazwie Visa Checkout. To cyfrowy portfel ułatwiający płatności za zakupy internetowe na komputerach i urządzeniach mobilnych. Po jednorazowym podaniu informacji znajdujących się na plastikowej karcie później płatności w środowisku e-commerce i m-commerce można z jej rachunku wykonywać tzw. jednym kliknięciem.
9. Problem banków z trwałym nośnikiem
Chodzi o sposób wysyłania przez banki do klientów informacji o zmianach np. tabeli opłat za karty czy rachunki. Wiele banków robiło to dotąd poprzez wiadomość w systemie transakcyjnym. Pojawiły się jednak zarzuty, że taki dokument bank może w dowolnej chwili podmienić a klient traci do niego kompletnie dostęp gdy rozwiąże umowę z bankiem. Na pierwsze instytucje posypały się kary ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów a postępowania przeciwko kolejnym są w trakcie. Bankowcy pracują więc nad sektorowym rozwiązaniem tego problemu. Być może będzie nim system oparty o blockchain albo o łatwiejszą w zastosowaniu, ale leciwą technologię pamięci WORM.
8. Apple Pay wreszcie podjął decyzję o starcie w Polsce
To informacje nieoficjalne Cashless, ale potwierdzone w kilku niezależnych źródłach. Na początku grudnia do działających na polskim rynku banków trafiła propozycja udostępnienia klientom rozwiązania Apple Pay. Pięć banków, w tym Alior, BZ WBK i mBank, podjęło negocjacje. Fani urządzeń z nadgryzionym jabłkiem w logo czekają na to wdrożenie z niecierpliwością. Dzięki niemu będą mogli płacić swoimi smartfonami zbliżeniowo na podobnej zasadzie jak robią to przy pomocy karty bankowej.
7. Prawie 80 proc. płatności kartami Mastercard odbywa się zbliżeniowo
Na grudniowej konferencji prasowej Mastercard podał informację, że w Polsce już 78 proc. transakcji bezgotówkowych kartami z jego logo odbywa się zbliżeniowo. Zakładam, że u konkurencyjnej Visy statystyki są zbliżone. Stawia to polski rynek w światowej awangardzie krajów, gdzie technologia bezstykowa rozwija się najszybciej.
6. KNF nie zgodziła się na powstanie tzw. piaskownicy regulacyjnej
Nie będzie tzw. piaskownicy regulacyjnej w Polsce, przynajmniej na razie. Rozwiązanie takie, uruchomione między innymi w Wielkiej Brytanii, pozwala przetestować na żywym organizmie nowoczesne usługi finansowe bez konieczności ubiegania się o skomplikowane i kosztowne zezwolenia. KNF nie wykluczyła, że w przyszłości uruchomi piaskownicę. Póki co proponuje pomoc prawną w uzyskaniu licencji startupom fintechowym. Sądzi także, że naprzeciw ich oczekiwaniom wyjdzie nowelizacja ustawy o usługach płatniczych, która wprowadza licencję małej instytucji płatniczej z uproszczoną procedurą ubiegania się o nią.
5. Mastercard przedstawił pierwszego na świecie Soft POS-a
Podczas grudniowego kongresu Impact Mastercard zaprezentował rewolucyjne rozwiązanie do przyjmowania płatności kartami. Soft POS, bo o nim mowa, to terminal aplikacyjny. Oprogramowanie zainstalowane na smartfonie pozwala na przyjmowanie płatności zbliżeniowych o wartości do 50 zł, czyli bez konieczności autoryzacji transakcji PIN-em. Trwają prace nad umożliwieniem wprowadzania PIN-u na ekranie smartfona akceptującego płatność. Pilot Soft POS-a przygotowany przy współpracy z Polskimi ePłatnościami ma ruszyć w I kw. 2018 r. Nad podobnym rozwiązaniem pracuje już warszawski oddział Elavona. Mastercard deklaruje, że zaprezentowany w Polsce Soft POS to pierwsze takie rozwiązanie na świecie.
4. Szaleństwo na kryptowalutach
Gdy kilka miesięcy temu kurs bitcoina, najpopularniejszej kryptowaluty na świecie przekroczył tysiąc dolarów, prawdopodobnie mało kto spodziewał się, że jeszcze tego samego roku przekroczy poziom 10 tys. dolarów a nawet otrze się o 20 tys. dolarów. Gorączka cyfrowego złota opanowała spekulantów na całym świecie. Pojawiły się jednak głosy, że nad tym szaleństwem trzeba jakoś zapanować. Władze wielu krajów podjęły dyskusję o konieczności regulacji rynku kryptowalut. Nie brak takich głosów również w Polsce.
3. Rząd pokazał ustawę o terminalizacji firm
Ministerstwo Rozwoju zaprezentowało projekt ustawy o obowiązku przyjmowania płatności bezgotówkowych przez wszystkie firmy rejestrujące swoje przychody za pomocą kas fiskalnych. Pomysłodawcy liczą, że projekt zostanie przyjęty i podpisany w II lub III kwartale 2018 roku. Część specjalistów wytyka jego wady, bo np. zapisano w nim, że obowiązek akceptacji można spełnić deklarując przyjmowanie płatności przelewem. A to niewygodne i nikt z tego nie będzie korzystał. Projekt nie zawiera również żadnych kar dla firmy, która odmówi przyjęcia płatności kartą. Ważne jednak, że ustawa powstaje i wraz z fundacją finansującą instalację terminali płatniczych może przyczynić się do przyspieszenia rozwoju sieci akceptacji kart w Polsce.
2. UOKiK rozpoczął na zlecenie KE kontrolę w ZBP
Nieoficjalnie mówi się, że Komisja Europejska zleciła kontrolę w biurze Związku Banków Polskich z doniesienia dostawców usług płatniczych. Ci skarżą się, że polskie banki utrudniają im działalność opartą o tzw. bezpośredni dostęp do rachunku. Banki z kolei tłumaczą się, że muszą to robić, bo tego wymagają od nich wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego. Podobną kontrolę wszczęto również w biurze holenderskiego odpowiednika ZBP. Mówi się, że przedmiotem zainteresowania KE są także prowadzone w ZBP prace nad tzw. standardem API. Ma on pozwalać na dostęp do rachunków bankowych podmiotom trzecim gwarantowany im przez dyrektywę PSD II.
1. Powołano fundację Polska Bezgotówkowa
Jeżeli instytucja ta zrealizuje wszystkie cele, jakie przed nią postawiono, polski rynek płatniczy może dokonać cywilizacyjnego skoku. W ciągu trzech najbliższych lat liczba terminali POS może się podwoić. Powołanie Polski Bezgotówkowej ma jeszcze jeden ważny aspekt. Otóż instytucja ta powstała dzięki porozumieniu Ministerstwa Rozwoju z prywatnymi firmami, takimi jak organizacje płatnicze, banki i agenci rozliczeniowi. Rzadko się zdarza, aby tak wielu podmiotom, na co dzień często ze sobą konkurującym, udało się nawiązać współpracę do realizacji wspólnego celu. Polska Bezgotówkowa ma wielki potencjał. Mam nadzieję, że go wykorzysta.