Blik stał się pierwszym niekartowym schematem płatniczym w Polsce, który otrzymał decyzję administracyjną NBP potwierdzającą spełnianie wymogów regulacyjnych
Operator Blika, spółka Polski Standard Płatności poinformowała o szczęśliwym zakończeniu procesu rozpoczętego 7 sierpnia tego roku, gdy wystąpiła do Narodowego Banku Polskiego z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie "Schematu Płatniczego Blik". Procedura administracyjna zainicjowana przez spółkę związana była z wejściem w życie znowelizowanej ustawy o usługach płatniczych, która wprowadziła do polskiego porządku prawnego pojęcie schematu płatniczego. Jest to zbiór zasad definiujących proces obsługi transakcji wykonywanych przy wykorzystaniu instrumentów płatniczych (np. kart płatniczych, aplikacji mobilnych, portfeli elektronicznych).
NBP w wydanej właśnie decyzji administracyjnej potwierdził spełnianie wymogów regulacyjnych przez Blika mających na celu zapewnienie tego rodzaju przedsięwzięciu bezpieczeństwa i stabilności – czytam w komunikacie. Tym samym obok takich kartowych schematów płatniczych jak Visa i Mastercard – pojawił się krajowy, niekartowy schemat usankcjonowany przez NBP. – To dla nas kolejny ważny krok na drodze do rozwijania systemu oraz jego dalszego upowszechniania – mówi Dariusz Mazurkieiwcz, prezes PSP.
Obecnie z Blika korzysta ponad 4,5 mln Polaków. W pierwszej połowie 2017 roku użytkownicy użyli go prawie 13 mln razy. Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior, Millennium, BZ WBK, ING, mBank i PKO. Z Blika mogą korzystać również klienci Getinu, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usług Bankowych, a wkrótce będą mogli posiadacze rachunków w BGŻ BNP Paribas, Credit Agricole oraz Raiffeisen Polbanku.