Kobiety nadal stanowią mniejszość w branżach, które uważane są za typowo męskie
Według Raportu "Kobiety w technologiach" z 2016 roku na najwyższych stanowiskach zarządczych w firmach polskiego sektora teleinformatycznego na 452 stanowiska zasiadało jedynie 48 kobiet. To stanowiło niewiele ponad 10 procent wszystkich menedżerów najwyższego szczebla. Funkcję prezesa w tym sektorze pełniło tylko dziewięć pań, czyli 5 proc. Przedstawiciele sektora, organizacje pozarządowe i instytucje starają się od kilku lat robić wiele, aby zmienić te proporcje w przyszłości, organizując rożnego rodzaju kampanie społecznie czy akcje.
Jednym z takich wydarzeń będą organizowane przez Mastercard i Alior Bank w dniach 10-11 października br. w Warszawie warsztaty edukacyjne poświęcone technologiom płatniczym. Weźmie w nich udział 120 dziewcząt z placówki szkolno-wychowawczej z Tomaszowa Lubelskiego. Zajęcia zostaną zorganizowane w ramach międzynarodowego autorskiego programu Mastercard pod nazwą Girls4Tech.
– Dziś w zawodach wymagających znajomości przedmiotów ścisłych zaledwie 30 proc. pracowników to kobiety. Takie projekty inspirują uczennice do zainteresowania się naukami ścisłymi. W dłuższym okresie może to wpłynąć na ich wybory edukacyjne oraz zawodowe – mówi Kamila Kaliszuk z Mastercard. W ramach poszczególnych modułów zajęć uczennice dowiedzą się m.in., na czym polega bezpieczne przechowywanie danych z wykorzystaniem szyfrowania, a także dlaczego ważne jest zachowanie ich poufności. Przekonają się także, że algorytmy są wszędzie i mogą pomóc w rozwiązywaniu wielorakich problemów.
Choć liczba kobiet np. w bankowości jest wysoka, w niektórych bankach sięga nawet 70 procent, to w firmach IT nadal jest ich niewiele. Wskazuje na to kolejny raport z poprzedniego roku, tym razem firmy Hays. Największą rozbieżność widać w obszarze stanowiska IT Managera. Tę rolę zdecydowanie częściej obejmują mężczyźni, ale wynika to też z faktu, że stanowisko wymaga wielu lat doświadczenia, a liczba kobiet pracujących w IT wzrasta od niedawna – czytamy w raporcie. – Takie warsztaty jak Girls4Tech mogą być ważną inspiracją, a w przyszłości pomóc dziewczynkom w ich karierze zawodowej – mówi Monika Stołowska, dyrektor zarządzająca pionem HR w Alior Banku.