Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Obsługa gotówki kosztuje ponoć 18 mld zł rocznie. Koszt obsługi kart to średnio 0,74 proc. Jest pierwszy Compay Index

Wskaźnik wyliczył serwis Compay, który gromadzi dane na temat ofert największych na polskim rynku operatorów płatności i dostawców terminali

Compay to internetowa porównywarka firm obsługujących płatności bezgotówkowe. Dzięki niej w jednym miejscu możecie sprawdzić ofertę najważniejszych internetowych integratorów płatności oraz dostawców terminali do stacjonarnych sklepów i punktów usługowych. Gdy w marcu tego roku Compay zadebiutował w sieci, jego przedstawiciele zapowiedzieli przygotowanie indeksu, który będzie określał średni koszt obsługi transakcji bezgotówkowych na polskim rynku. Właśnie opublikowano pierwszy odczyt nowego wskaźnika.

Compay Index to dwie liczby określające średni koszt obsługi transakcji bezgotówkowych w środowisku online (sklepy internetowe) oraz offline (stacjonarne sklepy i punkty usługowe). To dane cenne o tyle, że pokazują koszt obsługi na podstawie faktycznych ofert dostawców usług a nie deklaracji ich przedstawicieli czy rynkowych sondaży. Jak czytam w opisie zasad wyliczania indeksu, przedstawia on uśrednione realne koszty ponoszone przez przedsiębiorcę udostępniającego swoim klientom płatności bezgotówkowe za pośrednictwem zewnętrznego operatora.

Przeczytajcie także: Nowa karta dla kibiców bełchatowskiej Skry

Compay Index jest wyrażony procentowo i określa miesięczny udział kosztów obsługi płatności bezgotówkowych w całym obrocie bezgotówkowym małego lub średniego przedsiębiorstwa, bo to właśnie do sektora MSP Compay kieruje swoją ofertę. Dla potrzeb indeksu przyjęto, że średnie obroty realizowane bezgotówkowo przez małą i średnią firmę wynoszą 50 tys. zł miesięcznie, a średnia wartość zamówienia to 50 zł. Zasady wyliczania Compay Index uwzględniają rynkowy udział poszczególnych metod płatności, prowizje od realizacji poszczególnych typów transakcji oraz koszty dodatkowe (np. opłatę za dzierżawę terminala płatniczego).

Przy powyższych założeniach serwis Compay wyliczył zatem, że we wrześniu 2017 roku w środowisku e-commerce średni koszt obsługi płatności bezgotówkowych wynosił 1,76 proc. natomiast w stacjonarnych sklepach i usługach – 0,74 proc. Kolejne odczyty indeksu publikowane będą co kwartał, a najbliższy ma ujrzeć światło dzienne w grudniu bieżącego roku.

Przeczytajcie także: Rekord płatności kartami w II kw. 2017 r.

Natomiast na podstawie wrześniowych danych można np. oszacować, ile rocznie przedsiębiorcy wydają na obsługę płatności kartowych. Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w ubiegłym roku przez stacjonarne terminale POS przeszły transakcje o wartości ok. 196 mld zł. Przyjmując dla uproszczenia, że stawki za obsługę płatności w całym ubiegłym roku wynosiły tyle co we wrześniu 2017 r., okaże się, że obsługa kart kosztowała polskich przedsiębiorców ponad 1,4 mld zł.

Oczywiście to szacunek bardzo zgrubny, bo duże sieci handlowe na pewno płacą sporo niższe stawki za obsługę terminali. Ponadto do kosztów obsługi kart należałoby doliczyć część kosztów innych usług finansowych, np. prowadzenia rachunków, bez których płatności kartowych przyjmować się nie da. Warto jednak przypomnieć, że koszt obsługi gotówki w polskiej gospodarce jest szacowany na 18 mld zł rocznie.

Cashless objął patronatem medialnym serwis Compay.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies