Po raz pierwszy w historii kwartalna wartość biletów miejskich kupionych przez aplikacje mobilne w dziesięciu największych miastach Polski przekroczyła 10 mln zł
Z niewielkim opóźnieniem mogę zaprosić Was do lektury raportu na temat sprzedaży mobilnej biletów komunikacji miejskiej. Tradycyjnie analizie poddałem informacje z dziesięciu największych aglomeracji w Polsce, a znajdujące się w raporcie dane pochodzą od władz poszczególnych miast bądź spółek komunalnych organizujących transport w tych ośrodkach.
Muszę też zaznaczyć, że z dwóch miast, a więc z Łodzi i Katowic, nie otrzymałem pełnych danych. Zabrakło podziału sprzedaży na operatorów. W przypadku obu aglomeracji dokonałem więc samodzielnych szacunków, co oznacza, że mogłem pomylić się co do liczby lub wartości biletów kupionych przez użytkowników poszczególnych aplikacji.
Przeczytajcie także: Najwięksi wydawcy kart debetowych w Polsce
Okazuje się więc, że w II kw. bieżącego roku w analizowanych miastach przy pomocy aplikacji mobilnych wydaliście na bilety komunikacji miejskiej prawie 10,3 mln zł. Wydaje mi się, że to pierwszy w historii kwartał, gdy wartość tej sprzedaży przekroczyła 10 mln zł. W I kw. bieżącego roku wynosiła ona bowiem 8,2 mln zł a w całym ubiegłym roku – pierwszym, za który zbierałem dane, 26 mln zł. Zakładam zatem, że dotychczas tak dobrego kwartału jeszcze nie było.
Tradycyjnie już najwięcej biletów przez smartfony kupili mieszkańcy i turyści w Warszawie. W okresie od kwietnia do czerwca nabyli ponad milion sztuk, o łącznej wartości prawie 4 mln zł. W rankingu miast o największej sprzedaży na drugą pozycję powrócił Kraków, a na kolejnych miejscach znalazły się Szczecin, Gdańsk i Poznań. Łącznie w dziesięciu największych aglomeracjach w II kw. przez smartfony sprzedano ponad 3,3 mln biletów.
Przeczytajcie także: Mobilne parkingi. Raport Cashless za II kw.
Jeżeli zaś chodzi o podział rynku między operatorów aplikacji mobilnych, liderem jest SkyCash. Jego sprzedaż w analizowanych ośrodkach miejskich przekroczyła 1,8 mln sztuk biletów. Miały wartość ponad 5,6 mln zł. Oznacza to, że pod względem liczby sprzedanych biletów udział SkyCash wynosi ok. 54 proc., a pod względem wartości – ponad 56 proc. rynku mobilnej sprzedaży biletów w największych miastach Polski.
Spółce SkyCash niewiele ustępuje pod tym względem moBiLET. Marka ta może pochwalić się sprzedażą prawie 1,5 mln biletów, o wartości niemal 4,5 mln zł. Przy tym warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do SkyCash, moBiLET nie obsługuje wszystkich spośród analizowanych przeze mnie aglomeracji. Za pomocą jego aplikacji nie można kupować biletów w Białymstoku i we Wrocławiu.
Natomiast pozostali operatorzy aplikacji umożliwiających zakup biletów komunikacyjnych w analizowanych miastach zanotowali w minionym kwartale sprzedaż dużo niższą w porównaniu do dwóch liderów. Trzeci w zestawieniu mPay sprzedał ponad 50 tys. biletów za ok. 163 tys. zł. CallPay i GoPay sprzedały pojedyncze tysiące biletów.