Potrzebujemy konkretnych działań, które pomogą wzmocnić pozycję kobiet w społeczeństwie oraz przełamią impas wewnętrznych ograniczeń i norm kulturowych
Badania McKinsey pokazują, że Europejki dopiero za około 22 lata osiągną pełną równość zatrudnienia. Choć na przestrzeni ostatnich lat poczyniliśmy postępy w wymiarze parytetu na różnych stanowiskach (szczególnie tych najwyższych), to nietrudno zauważyć, że kobiety nadal pozostają niedoreprezentowane – zwłaszcza w zarządach spółek. Nowe legislacje i dyrektywa unijna dotycząca równowagi płci, która wejdzie w życie w lipcu 2026 r., zapewne przyspieszy postępy w tym zakresie. Jednak nie rozwiąże wszystkich problemów, z jakimi kobiety zmagają się na co dzień. Mam na myśli również wyzwania natury społeczno-kulturowej, jak np. łączenie pracy zawodowej z macierzyństwem, poszukiwanie harmonii i równowagi czy pokonywanie własnych barier emocjonalnych i psychologicznych.
O tych i wielu innych wyzwaniach rozmawiałyśmy z inspirującymi kobietami podczas wyjątkowego wydarzenia Mastercard, którego miałam przyjemność być gospodynią. Spotkałyśmy się w kobiecym gronie, aby posłuchać swoich historii, podzielić się doświadczeniami, wzmocnić się duchowo i emocjonalnie. Naszymi gościniami specjalnymi były Pani Prezydentowa Jolanta Kwaśniewska oraz Dr Ewa Rumińska Zimny, a wraz z siedmioma wspaniałymi ekspertkami dyskutowałyśmy o wyzwaniach z jakimi my – kobiety spotykamy się na co dzień w pracy, w biznesie i w życiu codziennym. To było niezwykle inspirujące i budujące spotkanie, które pokazało również, jak wiele jeszcze mamy do zrobienia w zakresie równości płci.
Parytet to za mało. Potrzebujemy konkretnych działań, które pomogą wzmocnić pozycję kobiet w społeczeństwie oraz przełamią impas wewnętrznych ograniczeń i norm kulturowych. Nasze tegoroczne badanie pokazało, że Polki, choć są ambitne i przedsiębiorcze, mają mniej wiary we własne możliwości niż mężczyźni oraz wykazują więcej obaw i niepewności względem swojej przyszłości i kariery zawodowej. Co trzecia respondentka z Polski, która myśli o otworzeniu biznesu, przyznała, że największą przeszkodą na drodze do tego celu jest brak wiary w siebie. To wyzwania, których nie rozwiążą dyrektywy, rozporządzenia ani parytety. To obszary, które wymagają wielu lat pracy również nad tym, aby uświadomić sobie znaczenie stereotypów i norm kulturowych, a następnie przełamać te ograniczenia.
Dla Mastercard równość i różnorodność to elementy wpisane w DNA naszej organizacji. Od okrągłych 30 lat jesteśmy obecni w Polsce i aktywnie wspieramy kobiety w biznesie i na rynku pracy. My sami w tym obszarze również wiele osiągnęliśmy i dzisiaj chętnie dzielimy się naszymi doświadczeniami. Wyeliminowaliśmy lukę płacową między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn na podobnych stanowiskach, zwiększyliśmy udział kobiet na średnim i wyższym szczeblu kierowniczym, stworzyliśmy wewnętrzny program zachęcający kobiety do przejmowania liderskich ról. Uruchomiliśmy także wiele inicjatyw zewnętrznych, adresowanych np. do przedsiębiorczyń, aby wspierać je w biznesie i zachęcać do tego, aby nie bały się "sięgać po więcej".
Mamy świadomość, że sama obecność kobiet w strukturach organizacji nie wystarcza, aby osiągnąć równość. Za tym muszą iść realne aktywności wzmacniające nasz głos i otwierające nowe możliwości do czerpania z żeńskiego potencjału. I jesteśmy gotowi do tego, aby być tym głosem i inspirować kolejne pokolenia Polek do działania.
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard, Najbardziej wpływowa kobieta branży płatniczej 2025 wedlug rankingu cashless.pl