Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Parytet to za mało. Jak rozwijać potencjał kobiet w organizacji

Potrzebujemy konkretnych działań, które pomogą wzmocnić pozycję kobiet w społeczeństwie oraz przełamią impas wewnętrznych ograniczeń i norm kulturowych

Badania McKinsey pokazują, że Europejki dopiero za około 22 lata osiągną pełną równość zatrudnienia. Choć na przestrzeni ostatnich lat poczyniliśmy postępy w wymiarze parytetu na różnych stanowiskach (szczególnie tych najwyższych), to nietrudno zauważyć, że kobiety nadal pozostają niedoreprezentowane – zwłaszcza w zarządach spółek. Nowe legislacje i dyrektywa unijna dotycząca równowagi płci, która wejdzie w życie w lipcu 2026 r., zapewne przyspieszy postępy w tym zakresie. Jednak nie rozwiąże wszystkich problemów, z jakimi kobiety zmagają się na co dzień. Mam na myśli również wyzwania natury społeczno-kulturowej, jak np. łączenie pracy zawodowej z macierzyństwem, poszukiwanie harmonii i równowagi czy pokonywanie własnych barier emocjonalnych i psychologicznych.

Przeczytajcie także: Marta Życińska z Mastercarda najbardziej wpływową kobietą polskiej branży płatniczej 2025

O tych i wielu innych wyzwaniach rozmawiałyśmy z inspirującymi kobietami podczas wyjątkowego wydarzenia Mastercard, którego miałam przyjemność być gospodynią. Spotkałyśmy się w kobiecym gronie, aby posłuchać swoich historii, podzielić się doświadczeniami, wzmocnić się duchowo i emocjonalnie. Naszymi gościniami specjalnymi były Pani Prezydentowa Jolanta Kwaśniewska oraz Dr Ewa Rumińska Zimny, a wraz z siedmioma wspaniałymi ekspertkami dyskutowałyśmy o wyzwaniach z jakimi my – kobiety spotykamy się na co dzień w pracy, w biznesie i w życiu codziennym. To było niezwykle inspirujące i budujące spotkanie, które pokazało również, jak wiele jeszcze mamy do zrobienia w zakresie równości płci.

Parytet to za mało. Potrzebujemy konkretnych działań, które pomogą wzmocnić pozycję kobiet w społeczeństwie oraz przełamią impas wewnętrznych ograniczeń i norm kulturowych. Nasze tegoroczne badanie pokazało, że Polki, choć są ambitne i przedsiębiorcze, mają mniej wiary we własne możliwości niż mężczyźni oraz wykazują więcej obaw i niepewności względem swojej przyszłości i kariery zawodowej. Co trzecia respondentka z Polski, która myśli o otworzeniu biznesu, przyznała, że największą przeszkodą na drodze do tego celu jest brak wiary w siebie. To wyzwania, których nie rozwiążą dyrektywy, rozporządzenia ani parytety. To obszary, które wymagają wielu lat pracy również nad tym, aby uświadomić sobie znaczenie stereotypów i norm kulturowych, a następnie przełamać te ograniczenia.

Przeczytajcie także: 5. Ranking instytucji finansowych dbających o równość zawodową i społeczną osób LGBT+

Dla Mastercard równość i różnorodność to elementy wpisane w DNA naszej organizacji. Od okrągłych 30 lat jesteśmy obecni w Polsce i aktywnie wspieramy kobiety w biznesie i na rynku pracy. My sami w tym obszarze również wiele osiągnęliśmy i dzisiaj chętnie dzielimy się naszymi doświadczeniami. Wyeliminowaliśmy lukę płacową między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn na podobnych stanowiskach, zwiększyliśmy udział kobiet na średnim i wyższym szczeblu kierowniczym, stworzyliśmy wewnętrzny program zachęcający kobiety do przejmowania liderskich ról. Uruchomiliśmy także wiele inicjatyw zewnętrznych, adresowanych np. do przedsiębiorczyń, aby wspierać je w biznesie i zachęcać do tego, aby nie bały się "sięgać po więcej".

Mamy świadomość, że sama obecność kobiet w strukturach organizacji nie wystarcza, aby osiągnąć równość. Za tym muszą iść realne aktywności wzmacniające nasz głos i otwierające nowe możliwości do czerpania z żeńskiego potencjału. I jesteśmy gotowi do tego, aby być tym głosem i inspirować kolejne pokolenia Polek do działania.

Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard, Najbardziej wpływowa kobieta branży płatniczej 2025 wedlug rankingu cashless.pl

KATEGORIA
FELIETONY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
Marta Życińska
Dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard
Aktywny od:26.06.2023 · Dodał(a): 3 artykuły

Inne artykuły tego autora

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.
Promocje

Booksy przyzna 20 zł za zakup karty podarunkowej, jeśli zapłacicie kartą Visa

Środki zgromadzone na karcie podarunkowej można wykorzystać przy rezerwacji wizyty za pośrednictwem Booksy

Nasza Cashlesspedia

Wpisz w pole i wyszukaj termin, którego definicja Cię interesuje:
lub przeglądaj:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies