Pierwszy raz od wielu kwartałów wzrosła średnia wartość zlecenia w systemie Express Elixir
Ukazało się cykliczne opracowanie Narodowego Banku Polskiego, w którym prezentowane są informacje o rozliczeniach i rozrachunkach międzybankowych. Znajdują się w nim m.in. dane dotyczące przelewów natychmiastowych, realizowanych przez systemy BlueCash oraz Express Elixir. Wynika z nich, że w III kw. 2024 r. klienci zlecili za ich pośrednictwem 136,6 mln transakcji na łączną kwotę 73,5 mld zł.
Za wynik ten w głównej mierze odpowiada Express Elixir. W systemie, którego operatorem jest KIR, w III kw. minionego roku rozliczono prawie 134 mln zleceń płatniczych, czyli o 2 proc. więcej niż kwartał wcześniej. O prawie 5 proc. wzrosła zaś kwartał do kwartału wartość zleceń przetworzonych przez Express Elixira i przekroczyła 67,8 mld zł.
Do wzrostu liczby i wartości zleceń realizowanych przez Express Elixir przyczynia się stale rosnąca popularność przelewów na telefon Blik. W przypadku gdy tego typu przelew ma zostać zrealizowany między klientami różnych banków, transakcja jest rozliczana właśnie w systemie Express Elixir. Klienci często wysyłają niskie kwoty, co przekłada się na stosunkowo małą średnią wartość pojedynczej transakcji w systemie KIR-u – w III kw. było to 506 zł. Warto jednak odnotować, że trwający od wielu kwartałów trend został przełamany i w III kw. średnia ta okazała się wyższa niż w II kw. (493 zł), a także niż w I kw. (505 zł).
Pogorszyły się natomiast wyniki systemu BlueCash, którym zarządza Autopay. Od lipca do września zrealizowano za jego pomocą niecałe 2,7 mln zleceń o łącznej wartości 5,8 mld zł. Wartość przelewów spadła o 5,4 proc. w porównaniu do kwartału wcześniej, a ich liczba aż o 27,3 proc. Jak można przeczytać w raporcie NBP, spadek liczby zleceń w systemie BlueCash był spowodowany istotnym ograniczeniem aktywności jednego z jego uczestników. Jednocześnie średnia wartość pojedynczej transakcji znacząco się zwiększyła (o 30 proc.) i wynosiła 2155 zł.