Liderem rynku jest InPost z siecią ponad 25 tys. paczkomatów
Na koniec 2024 r. na polskim rynku działało blisko 51,3 tys. automatów paczkowych. To o 3,6 tys. więcej niż na koniec września ubiegłego roku (+7,6 proc.) i o ponad 12,5 tys. więcej niż na koniec 2023 r. (+32,3 proc.).
Liderem polskiego rynku jest InPost z liczbą nieco ponad 25 tys. paczkomatów. W ciągu kwartału firma poprawiła wynik o 714 urządzeń (+2,9 proc.), zaś w ciągu roku o prawie 3,1 tys. (+14 proc.). InPost ma prawie trzy razy więcej maszyn niż DPD – druga firma w zestawieniu. Na koniec 2024 r. DPD zarządzał prawie 9,1 tys. automatów paczkowych. To o 727 urządzeń więcej niż na koniec III kw. 2024 r. (+8,7 proc.) i o prawie 2,9 tys. więcej niż rok wcześniej (+46,3 proc.). Firma informowała niedawno, że w 2025 r. planuje instalację 3 tys. automatów paczkowych.
Podium zamyka Orlen. Na koniec 2024 r. firma zarządzała siecią prawie 6,2 tys. urządzeń. To o 127 automatów więcej niż w III kw. 2024 r. (+2,1 proc.) i o 1,9 tys. więcej niż na koniec 2023 r. (+44,6 proc.).
Mniejsi operatorzy również inwestowali w rozwój swoich sieci automatów paczkowych. DHL podał na początku grudnia, że jego sieć przekroczyła 5 tys. urządzeń. To o 1 tys. więcej niż na koniec III kw. 2024 r. (+25 proc.) i o 3 tys. więcej niż na koniec grudnia 2023 r. (+150 proc.). Dzięki temu pod względem liczby automatów paczkowych DHL wyprzedził sieć "zielonych automatów" Allegro (4,5 tys. urządzeń na koniec 2024 r.).
Natomiast Poczta Polska zamknęła 2024 rok liczbą blisko 1,5 tys. automatów paczkowych. W ciągu kwartału sieć powiększyła się o 314 urządzeń (+27,8 proc.), zaś w ciągu roku o 645 maszyn (+80,6 proc.).
Fot. Maciej Bednarek