Utworzony zostanie też nowy fundusz do spraw niewypłacalności
W Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Nowe przepisy przede wszystkim implementują do polskiego porządku prawnego unijną dyrektywę komunikacyjną, a wejdą w życie (w większości) 6 listopada 2024 r. O pracach nad tą regulacją mogliście już przeczytać w serwisie cashless.pl m.in. w tekście: Wyższe sumy gwarancyjne i nowe rozwiązania na wypadek niewypłacalności ubezpieczycieli. Nowela ustawy przyjęta przez Sejm.
Jedną z głównych zmian, jakie wprowadza nowelizacja, jest podwyższenie sum gwarancyjnych w ramach OC komunikacyjnego. Wyniosą one 29 876 400 zł w przypadku szkód na osobie i 6 021 600 zł w przypadku szkód w mieniu (obecnie wynoszą odpowiednio 5,21 mln i 1,05 mln euro). Oznacza to, że do takich kwot ubezpieczyciel pokryje koszty szkód spowodowanych przez posiadacza pojazdu w ramach ubezpieczenia OC, którego średnia cena to obecnie 600-700 zł za rok ochrony.
W ramach nowelizacji wprowadzono też definicję "ruchu pojazdu", dostosowując ją do tej zamieszczonej w dyrektywie. Będzie to "każde użycie pojazdu mechanicznego, które w czasie zdarzenia jest zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu". Bardziej szczegółowo tę zmianę opisaliśmy tutaj.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zwraca też uwagę, że w ramach nowych przepisów rozszerzony został zakres jego odpowiedzialności. Jak tłumaczy, do tej pory Fundusz, zgodnie z ustawą, wypłacał odszkodowania tylko w przypadku upadłości ubezpieczyciela działającego w Polsce.
Po zmianach będzie wypłacał odszkodowania także w przypadku upadłości ubezpieczyciela działającego w dowolnym kraju UE w sytuacji, gdy do zdarzenia doszło na terenie naszego kraju, a poszkodowanymi są osoby mieszkające w Polsce. Z kolei za wypłatę odszkodowań poszkodowanym w zdarzeniach na terytorium innego kraju UE lub państwa trzeciego, w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela, odpowiedzialne będzie Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Nowe przepisy przewidują również, że w ramach UFG wyodrębniony zostanie oddzielny fundusz (rachunek) do spraw niewypłacalności. Będzie on zasilany wpłatami od krajowych ubezpieczycieli oferujących OC komunikacyjne (składka na fundusz ma wynieść nie więcej niż 0,1 proc. pobieranej składki). Wspomniany fundusz może też zostać zasilony środkami z nadwyżki bilansowej UFG.
Jak tłumaczy UFG, ustawodawca przewidział także dodatkowe rozwiązanie, w razie gdyby doszło do upadłości ubezpieczyciela, a w funduszu nie zostałyby zgromadzone wystarczające środki, by zaspokoić roszczenia poszkodowanych. W takiej sytuacji ubezpieczyciele byliby zobowiązani do wniesienia dodatkowej składki, określonej rozporządzeniem ministra, umożliwiającej wypłatę odszkodowań i świadczeń przez kolejne 12 miesięcy.
Fot. Maciej Bednarek