Według Adyen 34 proc. ankietowanych już zrezygnowało albo zamierza w ciągu 12 miesięcy zrezygnować z opłacanych cyklicznie subskrypcji
Nadchodzą trudne czasy dla serwisów streamingowych i innych usług opłacanych cyklicznie w ramach subskrypcji? Mogą to sugerować wyniki najnowszego badania Digital przeprowadzonego przez Adyen. Według autorów raportu, 34 proc. polskich konsumentów już zrezygnowało albo planuje w ciągu 12 najbliższych miesięcy zrezygnować z subskrypcji usług i produktów, w przypadku których ustawili cykliczne płatności. Z badania wynika też, że obecnie trzech na czterech badanych opłaca subskrypcję i korzysta średnio z trzech usług.
Wśród przyczyn ograniczania wydatków badani z 22 krajów, w tym Polski, wymieniają przede wszystkim wzrost kosztów życia. Jakie usługi są na liście najbardziej zagrożonych porzuceniem? To przede wszystkim: filmy i telewizja (17 proc.), muzyka (18 proc.), pakiety usług takie jak Amazon Prime (16 proc.) oraz dostawy jedzenia i karnety do siłowni (odpowiednio 15 i 14 proc.).
Jednocześnie ogromna większość firm (70 proc.) deklaruje, że w ciągu najbliższego roku będzie inwestować w model cyklicznych usług subskrypcyjnych, a prawie dwie na pięć (37 proc.) planują rozszerzyć ofertę o nowe linie produktów lub usług oferowanych w ramach subskrypcji. Zdaniem autorów raportu, to pokazuje, jak cennym są one źródłem przychodu.
– Firmy muszą nieustannie szukać sposobów na zwiększenie swoich przychodów, a kluczem do tego jest budowanie długofalowych relacji z klientami. Sukces nie zależy już tylko od samej oferty, ale od umiejętności dostosowania się do indywidualnych oczekiwań konsumentów. Subskrypcje stają się atrakcyjne tylko wtedy, gdy są wyjątkowe pod względem jakości i użyteczności, oraz gdy konsumenci widzą w nich realną wartość, której nie znajdą nigdzie indziej. Ważnym elementem jest także zapewnienie klientom bezproblemowego procesu płatności. Współpraca z dostawcami usług płatniczych odgrywa tutaj kluczową rolę, szczególnie w zakresie ochrony danych i zapobiegania problemom z płatnościami w przyszłości. Firmy, które potrafią skutecznie zintegrować te aspekty, zwiększają swoją szansę na długoterminowe korzyści finansowe – komentuje Jakub Czerwiński, wiceprezes Adyen na rynek środkowo-europejski.
Badanie Adyen Digital Report wykazało, jakie wymagania dotyczące poprawy usług subskrypcyjnych stawiają konsumenci. Skupiono się na trzech głównych obszarach. Po pierwsze: niezbędna jest personalizacja doświadczeń, ponieważ 60 proc. konsumentów ceni wygodę. To z kolei przekłada się na ich lojalność (13 proc.). Po drugie: do zwiększenia lojalności mogą przyczynić się także np. doskonała obsługa klienta (39 proc.) oraz spersonalizowane zniżki (34 proc.). Po trzecie: znaczny odsetek badanych (40 proc.) życzyłby sobie funkcji łatwego anulowania subskrypcji, a także zwrotów (40 proc.).
Badanie konsumenckie przeprowadzone zostało w dniach 3 – 19 czerwca 2024 r. na grupie 34 371 respondentów w wieku 18+ z Australii, Hongkongu, Indii, Japonii, Malezji, Singapuru, Belgii, Danii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Szwecji, ZEA, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Meksyku, Kanady i USA. W Polsce badaniem objęto grupę 1005 ankietowanych. Natomiast badanie przedsiębiorstw z branży digital przeprowadzone zostało w dniach 31 maja – 19 czerwca 2024 r. na grupie 8 822 respondentów w wieku 18+ z Australii, Hongkongu, Chin, Japonii, Malezji, Singapuru, Belgii, Danii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Szwecji, ZEA, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Meksyku, Kanady i USA. Ankietowani to liderzy i seniorzy w firmach, mający wgląd w przychody i strategię biznesową. W Polsce badaniem objęto grupę 400 ankietowanych.
Fot. Pixabay