Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Autopay Adyen
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Wyższe sumy gwarancyjne i nowe rozwiązania na wypadek niewypłacalności ubezpieczycieli. Nowela ustawy przyjęta przez Sejm

Przewidziano wprowadzenie nowych mechanizmów ochrony na wypadek upadłości ubezpieczyciela, w tym stworzenie funduszu ds. niewypłacalności

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – poinformował PAP. Dostosowuje ona polskie prawo do przepisów unijnych, m.in. poprzez podniesienie minimalnych sum gwarancyjnych w OC komunikacyjnym oraz wzmocnienie ochrony poszkodowanych w razie niewypłacalności ubezpieczyciela.

Przeczytajcie także: Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych

Zgodnie z ustawą sumy gwarancyjne, czyli limity odpowiedzialności ubezpieczyciela za zdarzenie objęte polisą, mają zostać ustalone na poziomie:

  • 29 876 400 zł za szkody na osobie, w odniesieniu do jednego wypadku, bez względu na liczbę osób poszkodowanych
  • 6 021 600 zł za szkody majątkowe, w odniesieniu do jednego wypadku, bez względu na liczbę osób poszkodowanych.

Jest to wynik implementacji do polskiego porządku prawnego aktualizacji dyrektywy komunikacyjnej, przyjętej przez Parlament Europejski w październiku 2021 r., w ramach której sumy gwarancyjnych podniesiono z (aktualnie obowiązujących w Polsce) 5,21 mln euro do 6,45 mln euro za zdarzenie w odniesieniu do szkód osobowych i z 1,05 mln euro do 1,3 mln euro na zdarzenie w odniesieniu do szkód majątkowych

Zgodnie z tekstem nowelizowanej ustawy wyższe sumy mają mieć zastosowanie nie tylko do umów zawartych po wejściu w życie zmian, ale też do tych już obowiązujących.

Podniesienie sum gwarancyjnych raczej nie przełoży się na podniesienie cen składek za OC. Cytowany przez PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman, określił wpływ nowych przepisów na wysokość składki jako marginalny.

Przeczytajcie także: SN z kolejną uchwałą ws. odszkodowań z OC komunikacyjnego

Nowelizacja ma też poprawić sytuację osób poszkodowanych w sytuacji niewypłacalności ubezpieczyciela. Zgodnie z nowym prawem będą one mogły dochodzić odszkodowania z OC w swoim kraju, nawet jeśli ubezpieczyciel sprawcy okazał się niewypłacalny – jeśli do wypadku doszło w innym państwie, to za wypłatę odszkodowania będzie w takiej sytuacji odpowiadało Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Nowe przepisy przewidują także stworzenie funduszu do spraw niewypłacalności. Krajowe zakłady ubezpieczeń miałyby przekazywać na jego rzecz część zebranej przez siebie składki za OC komunikacyjne. Środki te posłużyłyby do zaspokojenia roszczeń osób poszkodowanych w wypadkach, do których doszło na terenie Polski, przez sprawców ubezpieczonych w zakładzie ubezpieczeń z dowolnego unijnego kraju, wobec którego wszczęto postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne. W ustawie zapisano, że wysokość składki na wspomniany fundusz ma być nie większa niż 0,1 proc. składki, natomiast projektowane do ustawy rozporządzenie przewiduje, że w praktyce byłoby to 0,01 proc. Większość środków na fundusz ma zaś pochodzić z nadwyżki bilansowej UFG. Nowe przepisy przewidują też możliwość poboru dodatkowej składki, gdyby do upadłości jakiegoś ubezpieczyciela rzeczywiście doszło.

Oprócz wspomnianych zmian, w nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych uwzględniono także m.in. dostosowanie definicji "ruchu pojazdu" do tej zamieszczonej w dyrektywie czy wprowadzenie jednolitego formularza zaświadczenia o historii roszczeń z ubezpieczenia OC dla wszystkich państw Unii Europejskiej. Szczegółowo te zmiany opisaliśmy tutaj.

Ustawa trafi teraz pod obrady Senatu.

Źródło: PAP.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies