Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Dzieje się na rynku automatów paczkowych. DHL postawi maszyny przy Biedronkach, a Orlen otwiera sieć

Pierwszym partnerem, który skorzysta z sieci automatów Orlen Paczka, będzie GLS

"Gorące" lato dla rynku automatów paczkowych. DHL i Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, ogłosiły dziś, że planują wspólnie rozbudowywać sieć maszyn tego typu. W pierwszym etapie tej współpracy umieszczono już przy Biedronkach ponad 600 automatów DHL Box. Ogółem w sieci DHL działa obecnie 3,5 tys. maszyn.

Przeczytajcie także: Nowa limitowana karta od mBanku

A tymczasem wczoraj Orlen poinformował o otwarciu swojej sieci automatów paczkowych na partnerów zewnętrznych. Ze skrytek w automatach Orlenu będą mogły korzystać inne firmy kurierskie. Pierwszym partnerem współpracującym z Orlenem w tym zakresie będzie GLS. Klienci tej firmy będą mogli odbierać swoje przesyłki z maszyn Orlenu. Jak podkreślono, zawarta między podmiotami umowa umożliwia długoterminową współpracę oraz pozwala na elastyczne dostosowanie jej zakresu do potrzeb w przyszłości. Przy okazji Orlen podał, że sieć jego maszyn liczy obecnie 6 tys. sztuk.

Warto odnotować, że pomysł współdzielenia automatów paczkowych przez różnych dostawców nie jest nowy. Swego czasu taką koncepcję zamierzała wprowadzić Furgonetka, pod nazwą Furgonetka Box. A ostatnio plan uruchomienia otwartych dla wszystkich "pakomatów" ogłosili twórcy projektu 7box.eu. Obie te inicjatywy zakładały tworzenie nowej sieci maszyn, przewagą Orlenu w tym aspekcie jest posiadanie już sporej liczby własnych automatów.

Natomiast posiadanie własnych maszyn nie gwarantuje sukcesu na tym rynku. Trzeba jeszcze zadbać o to, by trafiały do nich przesyłki. Nie dziwi więc, że Orlen szuka możliwości zwiększenia wykorzystania swoich automatów. Zacieśnił współpracę z Allegro, o czym mogliście przeczytać w tekście: Allegro w aliansie z Orlenem wprowadza nową usługę. W czerwcu wystartuje Allegro Delivery. A teraz otwiera swoją sieć dla zewnętrznych kurierów.

Przeczytajcie także: mPay przejmuje udziały w Paymatic

Co ciekawe, temat udostępnienia sieci Orlenu dla wszystkich zainteresowanych tym dostawców przesyłek też nie jest zupełną nowością. Doniesienia na ten temat pojawiały się już na początku tego roku. Tyle że wtedy mówiło się o tym raczej w kontekście połączenia Orlen Paczki i Poczty Polskiej, których to wspólne zasoby automatów miałyby zostać otwarte dla zewnętrznych kurierów. Połączenie państwowych podmiotów traktowane było jako jedna z opcji ratunkowych dla Poczty Polskiej, która boryka się z licznymi problemami, w tym z coraz bardziej uciekającą jej konkurencją na rynku automatów paczkowych. Przypomnę, że według danych cashless.pl, na koniec I kwartału 2024 r. Poczta posiadała zaledwie 800 maszyn, podczas gdy lider rynku, czyli InPost, miał ich prawie 23 tys.

W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że sieć maszyn rozwijana jest przez Pocztę pod nazwą Pocztex Automat. Parę miesięcy temu Poczta zgłosiła jednak do Urzędu Patentowego logotyp Pocztomat. Czas na zgłoszenie sprzeciwu wobec tej nazwy minął 25 czerwca i – jak donosi Rzeczpospolita – sprzeciw taki wpłynął. Z nieoficjalnych informacji gazety wynika, że stoi za nim InPost strzegący jak źrenicy oka marki Paczkomat.

Fot. Maciej Bednarek

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies