Mimo wzrostu liczby i wartości przelewów typu pay by link, tracą rynek względem konkurencyjnych metod płatności
Narodowy Bank Polski opublikował wreszcie zaległe tabele z danymi dotyczącymi liczby i wartości przelewów realizowanych w sklepach internetowych. Ze statystyk wynika, że w IV kw. ubiegłego roku w polskim e-commerce zrealizowano 67,7 mln przelewów o wartości 21,8 mld zł. To względem III kw. 2023 r. wzrost o odpowiednio 4,1 mln oraz 800 mln zł.
Takie dane mogą być zaskakujące, ponieważ od dłuższego czasu liczba i wartość przelewów w e-commerce spada za sprawą wzrostu konkurencyjnych metod płatniczych. W tym gronie wymienić trzeba w pierwszej kolejności Blika oraz karty, które wkradły się w łaski kupujących online m.in. dzięki wzrostowi zainteresowania portfelami cyfrowymi Apple Pay i Google Pay.
Dodatkowo jednak statystyki opublikowane właśnie przez NBP zaskakują dlatego, że pokazują wzrost liczby i wartości przelewów typu pay by link. W ciągu IV kw. ubiegłego roku pay by linków wykonano o 1,2 mln więcej niż w poprzednim okresie a ich wartość wzrosła o ponad 242 mln zł. Tymczem pay by linki muszą się zmagać z konkurencją nie tylko Blika i kart, ale także przelewów realizowanych przy wykorzystaniu otwartej bankowości.
Z punktu widzenia osoby płacącej obie metody niewiele się różnią, ale przelewy procesowane w ramach otwartej bankowości niosą korzyść dla operatora płatności w postaci niższych kosztów. Firmy płatnicze zatem systematycznie zastepują nimi pay by linki. Obecnie obserwowany wzrost może więc wynikać z czynników sezonowych, bo w stosunku rocznym liczba pay by linków spadła w IV kw. 2023 r. o ponad 22 mln, a wartość – o 3,7 mld zł. Na wyciąganie poważmiejszych wniosków lepiej poczekać do czasu, gdyt NBP opublikuje dane za I kw. bieżącego roku.