Raport został zaprezentowany podczas dzisiejszego spotkania z cyklu Cashless Breakfast
Redakcja cashless.pl zaprezentowała dziś raport "Insurtechy w Polsce, vol. 3". W opracowaniu zebraliśmy informacje o insurtechach działających na polskim rynku i dostarczanych przez nie rozwiązaniach. W tym roku, w głównej kategorii raportu, przedstawiamy 32 podmioty, których charakterystyki pozwolą dowiedzieć się, jakie usprawnienie przygotował dany podmiot, do kogo kieruje swoje usługi i jaki wybrał model biznesowy.
Oprócz prezentacji poszczególnych firm, w raporcie znaleźć można analizy dotyczące sceny insurtechowej, preferowanego modelu działania startupów, linii biznesowych, w których się specjalizują, a także informacje dotyczące ich źródeł finansowania. Raport uzupełniają zaś ciekawe wypowiedzi ekspertów. Partnerami wspierającymi jego powstanie oraz dzisiejsze wydarzenie Cashless Breakfast są PZU oraz Uniqa. Partnerem merytorycznym jest astorya.vc. Opracowanie można pobrać, po kliknięciu w poniższy baner.
Cieszy, że część z przedstawianych startupów coraz odważniej wydeptuje sobie ścieżki do pierwszej ligi europejskiego insurtechu. Zaś jeszcze większe grono może się pochwalić bardziej lokalnymi sukcesami, co słusznie przewidzieli eksperci, których poprosiliśmy w zeszłej edycji raportu o wskazanie najbardziej perspektywicznych polskich insurtechów. Ćwiczenie to powtórzyliśmy i w tym roku, oddając głos Aleksandrze Friedel, inwestorce i członkini zarządu Unilink, Krzysztofowi Charchule, aniołowi biznesu, oraz Janowi Kastoremu, współzałożycielowi funduszu astorya.vc. Zachęcam do zapoznania się z opiniami inwestorów, a także do śledzenia rozwoju wyznaczonych przez nich top 5.
A swoją premierę raport "Insurtechy w Polsce, vol. 3" miał dziś podczas wydarzenia z cyklu Cashless Breakfast. Prezentacji towarzyszyła debata ekspertów, którzy rozmawiali o rozwoju samych insurtechów, ale także ich relacjach z ubezpieczycielami. – Obserwujemy istotną, pozytywną zmianę we współpracy z insurtechami – mówiła Angelika Bieniewicz, menedżerka ds. strategii i transformacji w Uniqa, Jak podkreślała, coraz częściej startupy proponują tradycyjnym ubezpieczycielom konkretne rozwiązanie jakiegoś wyzwania czy rzeczywistej potrzeby ubezpieczyciela. Pojawia się dużo większe zrozumienie i coraz bardziej partnerskie relacje.
A jakie potrzeby ubezpieczyciele mają i jakich rozwiązań szukają? Zapytany o to Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji w PZU, stwierdził, że ubezpieczyciel jest otwarty na każdy startup, który jest w stanie poprawić jego biznes. – Priorytet mają oczywiście te obszary, gdzie jest duża skala, a więc np. sprzedaż czy aktuariat, gdzie każdy ułamek procenta jest odczuwalny w wynikach finansowych. Ale nie zamykamy się też na inne obszary – zaznaczył.
W dyskusji pojawił się także wątek finansowania przedsięwzięć insurtechowych. Z zawartej w raporcie analizy wynika, że 17 spośród opisywanych 32 insurtechów w którymś momencie swojego rozwoju skorzystało ze wsparcia funduszy VC, aniołów biznesu czy inwestora strategicznego. Przy czym w gronie podmiotów, które mają VC wśród swoich inwestorów, nieproporcjonalnie dużą reprezentację mają te startupy, które swój biznes budowały również lub nawet głównie poza naszym lokalnym rynkiem.
Można więc wyciągnąć wniosek, że dla większego ożywienia polskiej sceny insurtechowej bardzo korzystne byłoby mocniejsze zainteresowanie dostawców finansowania naszym rynkiem. Czy źródłem takiego kapitału mogliby być ubezpieczyciele? – Na dojrzałych rynkach najwięcej kapitału typu venture capital pochodzi od funduszy emerytalnych i ubezpieczeniowych, bo one muszą inwestować długoterminowo. A statystyka pokazuje, że venture capital w długim horyzoncie czasowym przynosi najwyższe stopy zwrotu, choć jest również bardzo ryzykowny – dzielił się doświadczeniem z innych rynków Jan Kastory.
Zresztą, jak również możecie przeczytać w raporcie, spore grono grup ubezpieczeniowych, obecnych w Polsce, ma na swoich macierzystych rynkach spółki powołane do tego, by alokować kapitał w sektor technologiczny. Za przykład posłużyć mogą choćby Uniqa Ventures, Munich Re Ventures czy NN Ventures. Czas pokaże, czy analogicznego podmiotu doczekamy się również na naszym rynku. Branża spogląda z tą myślą na PZU, które jednak na razie ani ustami Marcina Kurczaba, ani Artura Olecha, prezesa PZU, również obecnego na spotkaniu, tego kierunku jednoznacznie nie potwierdza. Czy największy polski ubezpieczyciel będzie nadal koncentrował się na współpracy czysto operacyjnej z insurtechami, czy może zdecyduje się na nieco większe zaangażowanie kapitałowe w startupy czy fundusze VC? Jak na razie wszystkie opcje są jeszcze na stole.