Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
NBP odnotował duży wzrost liczby i wartości fraudów kartami i przelewami. Uspokaja jednak, że jest bezpiecznie

Co ciekawe, udział banków w stratach wynikających z fraudów instrumentami bezgotówkowymi to zaledwie od 3 do 10 proc.

Narodowy Bank Polski opublikował raport na temat transakcji oszukańczych przeprowadzonych za pomocą kart i przelewów w III kw. ubiegłego roku. Z zawartych tam danych wynika, że w porównaniu z poprzednim okresem liczba i wartość fraudów znacząco wzrosła, ale w porównaniu ze wszystkimi transakcjami odnotowanymi w systemie stanowią one niewielki ułamek. Można więc czuć się bezpiecznie.

Przeczytajcie także: Zobaczcie kto wygrał plebiscyt Cashless Pay 2023

I tak według danych przekazanych przez banki w III kw. ubiegłego roku liczba oszustw kartowych wzrosła w stosunku kwartalnym o 11 proc. do 70 tys. Wartość fraudów zaś osiągnęła 24,2 mln zł, i było to o 13 proc. więcej niż w okresie kwiecień-czerwiec 2023 r.

W tym samym czasie liczba oszustw przeprowadzonych przy pomocy przelewów zmniejszyła się z 9115 do 8747. Jednak wartość takich operacji zwiększyła się znacznie, bo aż o 23 proc. i osiągnęła 59,4 mln zł.

Przeczytajcie także: Prezes PKO BP zrezygnował ze stanowiska

Biorąc pod uwagę transakcje oszukańcze zarówno przelewami, jak i kartami, to ich udział we wszystkich operacjach bezgotówkowych pod względem liczby stanowi 0,002 proc., a pod względem wartości – jedynie 0,0005 proc. Zdaniem NBP umiejscawia to nasz rynek w gronie najbezpieczniejszych w Europie i świecie.

Ciekawostką może być fakt, że choć kwoty złodziejskich operacji bezgotówkowych wydają się znaczące, to udział banków w stratach z tego tytułu jest niewielki. W przypadku fraudów kartowych to ok. 10 proc., a w przypadku przelewów – jedynie 3,4 proc. NBP nie pisze, kto pokrywa resztę, np. klienci lub ubezpieczyciele.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies