Obecnie trwa procedura rozeznania rynku, po której może zostać ogłoszony przetarg na System Obsługi Szkód i Regresów
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przymierza się do zbudowania Systemu Obsługi Szkód i Regresów (SOSiR). Obecnie trwa procedura rozeznania rynku, po której planowane jest ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie, budowę i utrzymanie SOSIR-u.
Jednym z zadań UFG jest wypłata poszkodowanym świadczeń i likwidacja szkód, których sprawca nie miał ubezpieczenia OC, jest nieznany, albo gdy dojdzie do upadłości zakładu ubezpieczeń. Nowy system ma usprawnić realizację zadań związanych z wypłatą odszkodowań i innych świadczeń, a także z dochodzeniem regresów (zwrotu od sprawców szkody środków, które za nich Fundusz wypłacił poszkodowanym).
Dzięki niemu online mają być obsługiwane wszystkie sprawy związane z dochodzeniem należności przede wszystkim od nieubezpieczonych sprawców szkód, ale też od zakładów ubezpieczeń (jeśli udało się zidentyfikować polisę OC już po tym, jak UFG wypłacił świadczenie poszkodowanemu), od samych poszkodowanych, jeśli okazało się, że wypłata świadczenia była wynikiem wyłudzenia, czy od syndyków (w przypadku upadłości zakładu ubezpieczeń).
Koszty likwidacji szkód ponoszone w ostatnich latach przez UFG to ok. 500 mln zł rocznie. Zaś wartość dochodzonych obecnie przez UFG regresów to ok. 350 mln zł.
Jak zaznacza Fundusz, procesy biznesowe związane z tymi obszarami są bardzo złożone. Aby je usprawnić, system ma zostać zbudowany w oparciu o nowoczesny silnik, wykorzystujący zaawansowane algorytmy decyzyjne, w celu automatyzacji obsługi. Pozwoli to na przyspieszenie działań i skrócenie czasu oczekiwania na załatwienie spraw. Udostępnione w ramach SOSiR-u e-usługi dla obywateli mają zapewnić obsługę procesu likwidacji szkody lub zaspokojenia roszczeń regresowych na wszystkich jego etapach. Z systemu skorzystają także zakłady ubezpieczeń, bowiem zapewni on pełną obsługę likwidowanych szkód. Projekt będzie wykorzystywał dostępną funkcjonalność systemów publicznych, m.in. rejestru PESEL, Rejestru Danych Kontaktowych, CEPiK, węzła krajowego login.gov.pl czy systemu e-Sąd.
Warto wspomnieć, że UFG rozpoczął też procedurę rozeznania rynku w kwestii budowy platformy eUFG. To narzędzie miałoby zastąpić aktualny portal ufg.pl oraz portal prowadzony przez Fundusz dla zakładów ubezpieczeń. Ubezpieczyciele raportują do UFG informacje o zawartych polisach i zgłoszonych szkodach oraz pozyskują informacje na ich temat. Nowa platforma eUFG miałaby na celu usprawnić komunikację między nimi a UFG.