Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Insurtech Wakam wziął Polskę na celownik. Szuka nad Wisłą partnerów do współpracy

Z Clementem Royo, wiceprezesem ds. strategii w Wakam, oraz Radoslavem Dikovem, dyrektorem regionalnym w Wakam, rozmawiam o planach insurtechu względem polskiego rynku i partnerskim modelu sprzedaży ubezpieczeń

Wakam wywodzi się z Francji, ale dziś działa na wielu rynkach. Jakie są Wasze plany względem Polski?

Wakam jest ubezpieczycielem specjalizującym się w embedded insurance (ubezpieczeniach wbudowanych) i skupionym na partnerstwach w modelu B2B2C. Rok 2022 zakończyliśmy z przypisem składki na poziomie 650 mln euro, co stanowi wzrost o ok. 40 proc. względem poprzedniego roku. Stajemy się coraz większym graczem, a to głównie dzięki naszej międzynarodowej działalności. Pod względem przypisu Francja była naszym głównym rynkiem, ale dziś już nie jest. Teraz to Wielka Brytania, a nasz biznes paneuropejski rośnie naprawdę szybko.

Mamy już mocną pozycję na kluczowych rynkach europejskich, a teraz planujemy rozwinąć się w innych krajach, takich jak Szwecja, Dania i oczywiście Polska. Chcemy nawiązać nowe partnerstwa w tych państwach i zwiększyć wolumen biznesu. Wiemy, że są tu gracze, którzy szukają pojemności ubezpieczeniowej. My zaś dostarczamy pojemność, innowacje i szybkie wprowadzanie produktów na rynek. Uważamy więc, że możemy być wartościowym dostawcą produktów dla pośredników w Polsce, a także dobrym partnerem dla firm nieubezpieczeniowych.

Czy nawiązaliście już jakieś partnerstwa w Polsce?

Tak, współpracujemy z dużą marką specjalizującą się w handlu detalicznym w zakresie przedłużonych gwarancji, a także z podmiotem z branży motorowej. Polscy klienci mogą także kupować nasze produkty za pośrednictwem Revoluta. Nasze ubezpieczenia wbudowane towarzyszą kartom kredytowym fintechu w 32 krajach. We współpracy z Qoverem zapewniamy ochronę użytkownikom planów Revolut Metal, Premium i Plus na wypadek zniszczenia lub kradzieży kupionych przez nich przedmiotów oraz w razie problemów ze sprzedawcą, a także polisy na wypadek rezygnacji z imprez w związku z nieprzewidzianymi zdarzeniami.

Czy planujecie dalej rozwijać współpracę z Revolutem?

Regularnie dodajemy nowe usługi i rozmawiamy o nowych produktach. Bardzo cenimy sobie współpracę z Revolutem i Qoverem. To świetni i – jak się pewnie domyślasz – wymagający partnerzy, więc wiele się od nich uczymy. A oni także doceniają współpracę z nami, bo jesteśmy jedyną firmą w Europie, która jest w stanie przygotować produkty do wypuszczenia na 32 rynkach jednocześnie.

Przeczytajcie także: Europa idzie w międzynarodowe partnerstwa z marką HDI Embedded

Revolut jest naszym ważnym partnerem, ale oczywiście nie zaniedbujemy innych. Mamy wyspecjalizowane zespoły, które przygotowują rozwiązania pasujące do modelu biznesowego naszych partnerów. Zwinność, szybkość wdrożeń i rozwiązania szyte na miarę to nasze główne przewagi w porównaniu do tradycyjnych ubezpieczycieli. Obecnie mamy 400 aktywnych partnerstw. Inna liczba, która obrazuje naszą działalność: wypuszczamy na rynek dwa nowe produkty na tydzień – nowe produkty, z własnym pricingiem i innym docelowym modelem operacyjnym. A oczywiście tylko około połowy projektów, nad którymi pracujemy, dochodzi do etapu wdrożenia, co oznacza, że każdego dnia roboczego pracujemy nad nowym partnerstwem.

Kim są Wasi partnerzy?

Pracujemy z trzema typami dystrybutorów: tradycyjni pośrednicy, pośrednicy nowej generacji – MGA [managing general agent – dystrybutor ubezpieczeń, który przejmuje znaczną część obowiązków ubezpieczyciela – red.] i brokerzy – często kwalifikowani jako insurtechy, a także firmy nieubezpieczeniowe, które oferują ubezpieczenia jako dodatek do swoich produktów. We wszystkich tych typach partnerstw działamy w modelu white label. Nasze produkty są częścią oferty partnera. Nigdy nie kupisz "produktu Wakam", to zawsze produkt partnera "insured by Wakam" [ubezpieczony przez Wakam – red.].

Który typ partnerów jest dla Wakam najważniejszy?

Wszystkie są równie ważne. Nasza pozycja jako dostawcy ochrony oferowanej przez insurtechy jest bardzo mocna. Współpracujemy z 9 na 10 największych brytyjskich insurtechów. A powodem, dla którego nie współpracujemy z tym jednym brakującym do kompletu, jest to, że podmiot ten sprzedaje ubezpieczenia na życie, a my specjalizujemy się w polisach majątkowych. Insurtechy cenią sobie współpracę z nami, bo mogą przyjść do nas ze swoimi pomysłami, na podstawie których możemy naprawdę wspólnie stworzyć produkty. W przeciwieństwie do tradycyjnych ubezpieczycieli jesteśmy elastyczni. Nawet małe startupy mają do nas otwarte drzwi, dajemy im dostęp do naszej platformy i możemy wspólnie skalować ich biznes, a potem korzystać z tego wzrostu. Nikt nie jest za mały, żeby zacząć z nami współpracować.

Przeczytajcie także: Wefox z apetytem na międzynarodowe partnerstwa

Współpracujemy też dużo z tradycyjnymi dystrybutorami. Szczerze mówiąc, czasem są oni równie innowacyjni jak insurtechy, a jednocześnie zwykle mogą się pochwalić silnym i doświadczonym zespołem, dobrym dostępem do rynku, przez co mogą bardziej efektywnie wprowadzać prawdziwe innowacje, nawet jeśli jest to innowacja ograniczona do jednego rynku.

W programach z firmami nieubezpieczeniowymi nasza obecność jest nieco słabsza, ale to także strategiczny obszar dla nas, w którym chcemy rozwijać nowe partnerstwa. Także w Polsce.

Nie jesteśmy nastawieni tylko na wielkie paneuropejskie programy, możemy wspólnie tworzyć produkty i planować dystrybucję także wspólnie z mniejszymi, lokalnymi partnerami. W Polsce szukamy okazji do wzrostu w każdym z tych modeli: we współpracy z tradycyjnymi pośrednikami, z insurtechami i partnerami nieubezpieczeniowymi jak fintechy czy sieci sklepów.

Dziękuję za rozmowę.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies