Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Blisko 300 mln. Tyle razy w IV kw. 2022 r. zapłacono zbliżeniowo przy użyciu m.in. Apple Pay i Google Pay

Liderem zestawienia pozostaje mBank. Jego klienci użyli mobilnych płatności bezstykowych ponad 101 mln razy

Prawie 300 mln – tyle razy zapłacili zbliżeniowo, przy użyciu sprzętu mobilnego, klienci największych banków na polskim rynku w IV kwartale ubiegłego roku. Wskazują na to dane zebrane przez serwis cashless.pl. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to spadek liczby płatności o ok. 2 mln. To także o ponad 130 mln razy więcej niż w analogicznym kwartale 2021 roku.

Przeczytajcie także: Ponad 22 mln klientów mobilnych i 14 mln mobile only

W ostatnich trzech miesiącach 2022 roku najwięcej operacji tego typu wykonali klienci mBanku, co nie jest zaskoczeniem – ta instytucja przewodziła zestawieniu także w poprzednich kwartałach. Klienci mBanku w omawianym okresie użyli w płatnościach bezstykowych smartfonów oraz tzw. urządzeń ubieralnych ponad 101 mln razy. To niewiele mniej niż w III kw. oraz ponad 24 mln razy więcej niż w analogicznym kwartale 2021 roku. Na kolejnych pozycjach w rankingu znalazły się Santander, Pekao oraz Millennium, choć instytucje te znacznie odstają od lidera.

Zbliżeniowe płatności mobilne można na polskim rynku realizować przy pomocy kilku różnych rozwiązań. Najpopularniejszymi pozostają Portfel Google (czyli Google Pay) oraz Apple Pay. Mniejszą popularnością cieszą się Garmin Pay, Fitbit Pay, SwatchPay i Xiaomi Pay. PKO BP oferuje jeszcze HCE, czyli płatności zbliżeniowe dostępne bezpośrednio w bankowości mobilnej. Od jesieni 2021 roku niektóre banki udostępniają także zbliżeniowego Blika.

Przeczytajcie także: Atak na klientów Revoluta w Polsce

Warto mieć na uwadze, że w rzeczywistości bezstykowych transakcji mobilnych jest więcej, niż wynika z poniższej tabelki – nie obejmuje ona całego rynku. Część instytucji wciąż nie udostępnia danych na ten temat lub są one niepełne. W tym gronie można wymienić ING czy wspomniane już PKO BP.

Zastanawiające jest natomiast, że w IV kw. ubiegłego roku liczba mobilnych transakcji nie wzrosła w porównaniu z III kw. Zwykle w ostatnim okresie roku banki cieszą się największą liczbą transakcji, co ma związek ze świątecznym szczytem zakupowym. Nim jednak ogłosimy zmianę trendu w tym zakresie, musimy poczekać na dane z kolejnych kwartałów.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies