Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Więcej przejrzystości w e-commerce. Nowe przepisy mają zapobiec m.in. pozornym promocjom

Uregulowano również kwestie dotyczące internetowych platform handlowych, które powinny informować konsumentów m.in. o zasadach plasowania ofert na liście wyszukań

Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Dostosowuje ona polskie przepisy do wytycznych z dyrektywy Omnibus. W nowelizacji znalazły się zmiany istotne również dla sektora e-commerce. O pracach nad ustawą mogliście przeczytać w tekście: Koniec nieuczciwych praktyk w e-commerce? Sklepy internetowe będą musiały inaczej opisywać wyprzedaże.

Przeczytajcie także: Allegro rozszerza współpracę z Aion Bankiem

Jedną z ważniejszych zmian z perspektywy klientów jest doprecyzowanie sposobu informowania o cenach w przypadku oferowania obniżek. Wyeliminowane mają zostać stosowane przez niektórych sprzedawców praktyki polegające na sztucznym zawyżaniu cen produktów i usług, by następnie spektakularnie je obniżać. Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli sprzedawca ogłasza promocję, będzie zobowiązany poinformować, jaka była najniższa cena danego towaru lub usługi w okresie 30 dni przed obniżką. Warto w tym kontekście wspomnieć, że tę zasadę wyprzedzająco zdecydowało się wprowadzić Allegro, jeszcze przed tegorocznym Black Week.

W znowelizowanej ustawie wprowadzono również przepisy mające na celu zapewnienie konsumentom większej przejrzystości w przypadku umów zawieranych online, w szczególności za pośrednictwem internetowych platform handlowych. Operator platformy będzie musiał m.in. poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o głównych parametrach decydujących o plasowaniu ofert w wyniku wyszukiwania. Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych uzupełniono m.in. o podawanie wyników wyszukiwania bez wyraźnego wskazania płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu uzyskania wyższego plasowania produktów.

Przeczytajcie także: Czarny piątek rekordowy dla Blika

Operator platformy będzie musiał także poinformować konsumenta, czy osoba trzecia oferująca towary i usługi jest przedsiębiorcą. Jeśli bowiem sprzedawca nie jest przedsiębiorcą, przy transakcji nie mają zastosowania przepisy dotyczące ochrony konsumentów, o czym również platforma musi uprzedzić klienta. W serwisie cashless.pl mogliście przeczytać, że odpowiednie przygotowania w tej kwestii poczynił już np. Olx.

Nowe przepisy mają również przeciwdziałać procederowi kupowania pozytywnych opinii o produktach w sieci. Jeśli przedsiębiorca udostępnia w swoim sklepie sekcję z opiniami czy recenzjami, musi poinformować, czy opinie te pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.

Ustawa ma poprawić również sytuację osób kupujących podczas pokazów handlowych i wycieczek. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2023 r.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies