W tym roku na ankietę redakcji cashless.pl odpowiedziało więcej firm, a niektóre z nich poprawiły swój wynik sprzed roku
Ranking instytucji finansowych dbających o równość zawodową i społeczną osób LGBT+ to część naszego projektu Cashless dla równości. Co roku do kilkudziesięciu firm z branży finansowej rozsyłamy ankiety, w których pytamy o podejmowane przez nie działania na rzecz tej grupy mniejszościowej. Każda dobra praktyka jest nagradzana punktami. Łącznie można ich uzyskać 100. I tyle punktów jako jedyny otrzymał otwierający to zestawienie bank BNP Paribas, który od poprzedniego roku w rankingu wspiął się o cztery pozycje.
W czołówce z 95 pkt. pozostają także: Mastercard, Visa i Revolut. Zaraz za nimi z wynikiem 85 pkt. uplasowały się: Adyen, Fiserv Polcard, PayPal, PayU i Santander.
Na naszą ankietę odpowiedziało więcej firm niż rok temu, a niektóre z nich poprawiły ubiegłoroczny wynik. To nie jest pusta statystyka, bo za każdym dodatkowym punktem kryje się działanie, które przybliża osoby LGBT+ do chwili, gdy będą się czuły bezpieczniej i pewniej zarówno w życiu jak i w miejscu pracy.
Podobnie jak w ubiegłym roku, punkty można było uzyskać za: dodatkowe świadczenia zdrowotne, ubezpieczeniowe i socjalne osiągalne dla pracowników i ich partnerek lub partnerów na równych prawach bez względu na to, jakiej są płci, dobre praktyki, jakie firma podejmuje w procesie rekrutacji i szkoleń pracowników, grupy pracownicze LGBT+ z budżetem na realizację ich celów, wsparcie organizacji walczących z dyskryminacją czy jasny przekaz komunikacyjny podkreślający taką politykę firmy. Szczegółowe informacje o zasadach przyznawania punktów znajdują się w raporcie, z którym można się zapoznać klikając w poniższy baner.
Wyniki tegorocznego badania pokazują, że coraz więcej firm i instytucji poważnie traktuje kwestie równościowe.
Prawie we wszystkich ankietowanych przez cashless.pl podmiotach (92,9 proc.) przeprowadza się szkolenia antydyskryminacyjne z wyraźnym uwzględnieniem dyskryminacji na tle orientacji seksualnej i tożsamości płciowej. Prawie 68 proc. firm przynajmniej raz na dwa lata przeprowadza wśród pracowników anonimowe ankiety, w których mogą wypowiedzieć się na temat atmosfery pracy, przejawów dyskryminacji i identyfikować się jako osoby LGBT+.
Na pytanie o funkcjonowanie grup pracowniczych dla osób LGBT+ pozytywnie odpowiedziało ponad 46 proc. (37 proc. w 2021 r.) ankietowanych. Mniej niż w ubiegłym roku, bo tylko 7,1 proc. firm mogło się pochwalić działaniami reklamowymi i marketingowymi skierowanymi do klientów LGBT+ w Polsce. Natomiast z 18,2 proc. do 28,6 proc. wzrosła grupa deklarująca wsparcie finansowe organizacji i aktywistów walczących o równe prawa dla mniejszości. Połowa firm twierdzi też, że jasno formułuje wsparcie dla postulatów równościowych w swojej komunikacji zewnętrznej.
Oprócz punktacji i analizy wyników w raporcie z rankingiem znajdziecie też wywiad z Anną Mazurczak z Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego. Ekspertka tłumaczy, dlaczego tak ważne jest, by osoby LGBT+ czuły się dobrze i bezpiecznie w miejscu pracy oraz dlaczego międzynarodowe przepisy nie wystarczą, by to zagwarantować. Zapraszam do zapoznania się z raportem.
Ranking powstaje we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, które koordynuje Kartę Różnorodności w Polsce, zaś partnerami głównymi projektu są BNP Paribas, Mastercard oraz Visa.
Fot. Piotr Dziubak (warszawska Parada Równości, czerwiec 2022 r.)