To już szósta edycja No Cash Day, ale w Polsce obchodzona po raz pierwszy
No Cash Day narodził się we Włoszech pięć lat temu. W tym roku po raz pierwszy pomysł spotkał się z zainteresowaniem Parlamentu Europejskiego, który objął go swoim patronatem. Dzięki temu dzień bez gotówki obchodzony jest po raz pierwszy na terenie całej Unii Europejskiej, w tym w Polsce.
Organizatorzy tego wydarzenia poprzez nagłośnienie akcji mają nadzieję zwrócić uwagę opinii publicznej na korzyści, jakie daje rezygnacja z gotówki i przestawienie się na bezgotówkowe instrumenty płatnicze. Liczą, że wkrótce dzień bez gotówki zyska otoczkę medialną tej miary, co obchodzony we wrześniu na całym świecie dzień bez samochodu.
W Polsce gotówka wciąż jest królem. Pomimo tego, że w Waszych portfelach jest ponad 35 mln kart płatniczych a w sklepach funkcjonuje prawie pół miliona terminali POS, zdecydowana większość codziennych transakcji odbywa się przy udziale gotówki. Na szczęście liczba i wartość płatności kartami dynamicznie rośnie. Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w IV kw. ubiegłego roku kartami płaciliście 707 mln razy a poczynione w ten sposób wydatki sięgały niemal 51 mld zł. To pierwszy raz w historii, kiedy kwartalna wartość płatności kartami przekroczyła 50 mld zł. W IV kw. 2014 r. transakcji bezgotówkowych było 552,6 mln na kwotę 44,4 mld zł.
Warto jednak podkreślić, że nawet najwięksi zwolennicy obrotu bezgotówkowego nie powinni zapominać o prawach tych, którzy z powodów sentymentalnych, własnych przyzwyczajeń czy braku zaufania do instytucji finansowych chcą korzystać z gotówki. Mam nadzieję, że nikomu nie przyjdzie kiedykolwiek do głowy wprowadzać administracyjnego zakazu używania banknotów czy monet.
W Polsce głównym elementem obchodów No cash Day jest całodniowa konferencja z udziałem przedstawicieli resortów rozwoju i finansów, Narodowego Banku Polskiego, organizacji płatniczych, organizacji pozarządowych, prawników i specjalistów z obszaru płatności elektronicznych. Szczegółowe informacje na temat konferencji można znaleźć tutaj. Serwis Cashless jest patronem medialnym tego wydarzenia.