Liczba przenoszących konto przez Ognivo spada od dłuższego czasu
KIR podał statystyki systemu Ognivo za ostatni kwartał 2021 roku. Wynika z nich m.in., że w okresie październik-grudzień na przeniesienie rachunku bankowego przy pomocy tego rozwiązania zdecydowało się niespełna 4 tys. osób (3921). To wynik zbliżony do tych notowanych w kwartałach poprzedzających. Jednocześnie jest on jednak słabszy od danych zanotowanych w analogicznym okresie 2020 roku, kiedy z systemu skorzystano 6435 razy.
Najwięcej wniosków o przeniesienie rachunku w poprzednim kwartale wpłynęło w listopadzie (ponad 1,4 tys.). KIR doprecyzował, że w ostatnich trzech miesiącach ponad 99 proc. wnioskujących (3885 osób) o zmianę rachunku zdecydowało się także na zamknięcie dotychczasowego konta. Z kolei z opcji przeniesienia salda skorzystało ponad 96 proc. wnioskujących (3771 osób). O przeniesienie zleceń stałych wystąpiło 590 osób, natomiast o przeniesienie poleceń zapłaty 404 klientów.
Ognivo to system KIR wykorzystywany do wymiany informacji pomiędzy bankami i innymi uprawnionymi podmiotami (ZUS, Poczta Polska, urzędy skarbowe, urzędy miast). Służy on m.in. do przenoszenia kont. W tym celu należy złożyć wniosek i upoważnienie dotyczące przeniesienia usług. W taki sam sposób można równocześnie złożyć wniosek o zamknięcie dotychczasowego konta osobistego. Wszystkie formalności z tym związane przejmuje bank, do którego klient chce się przenieść. Cały proces zajmuje kilka dni i nie wymaga udziału klienta.