Większość działań zalecanych w ramach opublikowanej strategii to analizy i dalsze badania
Narodowy Bank Polski opublikował Narodową strategię bezpieczeństwa obrotu gotówkowego. Dokument został opracowany przez Radę ds. obrotu gotówkowego, działającą przy banku centralnym. Prace nad dokumentem trwały co najmniej od wiosny bieżącego roku. Zawiera on szereg zaleceń, których celem jest m.in. zapewnienie łatwego dostępu do pieniędzy.
Jednak większość tych zaleceń dotyczy dalszych badań i analiz. W strategii zapisano więc, że należy cały czas badać opinię publiczną pod kątem dostępu do gotówki i jej wykorzystania, monitorować realizację nowelizacji Ustawy o usługach płatniczych, za pomocą której wprowadzono obowiązek akceptacji banknotów i monet w punktach handlowych i usługowych, monitorować i analizować dostępność nowych rozwiązań w zakresie obsługi gotówki, itd.
W strategii niewiele jest natomiast propozycji konkretnych działań, mających na celu np. poprawę rentowności biznesu bankomatowego. Branża ta od dawna postuluje zmiany w sposobie wynagradzania za swoje usługi, na co dziś ma niewielki wpływ. W tym obszarze w NSBOG zalecono przygotowanie samoregulacji lub dopiero w dalszej kolejności regulacji, której celem byłaby zmiana modelu wynagradzania operatorów bankomatów.
W opublikowanym dziś dokumencie zapisano, że 90 proc. społeczeństwa ma mieć oddział z kasą gotówkową lub bankomat w promieniu maksymalnie 10 kilometrów. Gdyby były z tym problemy, należy rozważyć wprowadzenie oddziałów multibrandowych (jak rozumiem prowadzonych przez niezależnych operatorów dla różnych banków), mobilnych bankomatów czy możliwości korzystania z cashbacku (wypłata gotówki przy płatności kartą za zakupy) bez konieczności robienia zakupów.