W wyniku działalności hakerów zakłócono lub wstrzymano pracę co dziesiątej zaatakowanej firmy
Volkswagen Bank opublikował wyniki badania przeprowadzonego na jego zlecenie przez IPSOS, a dotyczącego cyberbezpieczeństwa polskich firm. Pokazują one, że w banki stały się jednym z głównych źródeł informacji związanych z zagrożeniami w sieci oraz że pandemia wymusiła większe inwestycje w systemy bezpieczeństwa. Ale po kolei.
Ośrodek badawczy IPSOS spytał przedstawicieli prawie 500 małych firm o incydenty naruszające bezpieczeństwo informatyczne w 2020 r. Zdecydowana większość, bo 80 proc. z nich odpowiedziała, że ich firma nie była celem ataku, ale 16 proc. potwierdziło, że zmagało się z takim problemem. Spośród tych, którzy odpowiedzieli twierdząco, 61 proc. stwierdziło, że z sytuacją zagrożenia informatycznego miało do czynienia mniej niż dziesięć razy, w tym 25 proc. mniej niż dwa razy. Firmy wskazały także, że najczęściej stosowano wobec nich ataki: phishingowy (54 proc.), hakerski (15 proc.), na stronę internetową (8 proc.) oraz ransomware (7 proc.).
Jakie były skutki ataków? Ok. 75 proc. ankietowanych nie odczuło żadnych skutków, a co dziesiąta firma wskazała na przestój w prowadzeniu działalności gospodarczej lub przebiegu procesów w firmie. Do utraty lub uszkodzenia przetwarzanych danych przyznało się 3 proc. uczestników badania.
Niemal co trzecia firma przyznała, że cyberbezpieczeństwo jest obecnie jeszcze ważniejszym zagadnieniem niż przed wybuchem pandemii COVID-19 a podobny odsetek (25 proc.) deklaruje, że zwiększy wydatki na cyfryzację i cyberbezpieczeństwo.
A z analizy ekspertów wynika, że skala działania cyberprzestępców wzrosła do takiego poziomu, że mogliby oni stworzyć trzecią gospodarkę świata. Natomiast badanie przeprowadzone na zlecenie Volkswagen Banku dowodzi, że w okresie pandemii COVID-19 znacznie wzrosła rola banków, jeśli chodzi o propagowanie informacji dotyczących zagrożeń w sieci. Źródłem wiedzy o cyberbezpieczeństwie jest przede wszystkim internet (48 proc.), ale na drugiej pozycji znalazł się bank (17 proc.), w którym firma ma konto. Przedstawiciele Volkswagen Banku podkreślili, że w analogicznym badaniu w 2019 r. takiej odpowiedzi udzieliło tylko 2 proc. respondentów.
Badanie przeprowadzono na przełomie sierpnia i września b.r. na grupie 463 firm , w tym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, mikro zatrudniających 1-9 osób oraz małych firm zatrudniających 10-49 osób. Wśród badanych blisko jedną trzecią stanowili klienci Volkswagen Banku.