Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Ubezpieczyciel zwleka z wypłatą w oczekiwaniu na notatkę policyjną? Takich sytuacji będzie coraz mniej

Dzięki rozwiązaniu przygotowanemu przez UFG i wyposażeniu policjantów w mobilne urządzenia do sporządzania notatek, informacje o zdarzeniu są zwykle dostępne dla ubezpieczyciela w nie więcej niż w dwie godziny po szkodzie

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny poinformował o istotnym skróceniu czasu, w jakim ubezpieczyciele zyskują dostęp do notatek policyjnych. Dzięki rozwiązaniu przygotowanemu przez UFG we współpracy z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych towarzystwa mogą zapoznać się z informacją online niemal od razu po jej wprowadzeniu do systemu. A jak się okazuje, obecnie w 2/3 przypadków notatka wprowadzana jest w czasie krótszym niż dwie godziny od zdarzenia, podczas gdy jeszcze rok temu czas ten wynosił średnio dwa dni.

Przeczytajcie także: Beesafe i Compensa sięgają po AI do ustalania taryf

Notatki policyjne są dla ubezpieczycieli istotne, bo służą do weryfikacji zgłaszanych szkód. Dzięki szybszemu dostępowi do informacji towarzystwo może wcześniej podjąć decyzję o przyjęciu odpowiedzialności i wypłacie odszkodowania. Jeszcze kilka lat temu dokumentacja ta trafiała do ubezpieczycieli na nośnikach fizycznych. Proces ten udało się znacznie uprościć dzięki przygotowanemu przez UFG rozwiązaniu informatycznemu, które zapewnia dostęp do tzw. kart zdarzenia online. Początki tego systemu sięgają 2018 r. Natomiast teraz udało się przekazywanie informacji jeszcze usprawnić dzięki temu, że Policja zaczęła wykorzystywać mobilne urządzenia do sporządzania notatek w wersji elektronicznej.

Policja dysponuje obecnie 9 tys. takich urządzeń, powinien je posiadać każdy patrol i w ten sposób rejestrować kartę zdarzenia. Moduł mobilny jest zintegrowany z rejestrami publicznymi, takimi jak PESEL i CEPiK, automatycznie zapisuje współrzędne GPS z miejsca zdarzenia, a wszystkie wprowadzone dane zapisują się natychmiast w centrali. Zakłady ubezpieczeń, w których polisy OC mieli wykupione uczestnicy zdarzenia, mają dostęp do policyjnych notatek średnio już po 7 minutach od chwili wprowadzenia ich do systemu.

Przeczytajcie także: Compensa przyspiesza wypłaty odszkodowań

Policja sporządza rocznie około 500 tys. notatek ze zdarzeń drogowych, do których wezwano funkcjonariuszy. W notatkach znajdują się m.in. informacje o czasie i miejscu zdarzenia drogowego, jego okolicznościach oraz o uczestniczących w nim pojazdach, jak również o tym, gdzie ich właściciele wykupili ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Informacje te są udostępniane za pośrednictwem UFG wyłącznie tym zakładom ubezpieczeń, które wystawiły polisę OC pojazdów biorących udział w kolizji bądź wypadku. Administratorem danych z notatek policyjnych na potrzeby firm ubezpieczeniowych jest PBUK. To tej instytucji – zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK – Policja przekazuje informacje dotyczące poszczególnych wypadków i zdarzeń drogowych.

Na marginesie warto wspomnieć o innym ważnym rozwiązaniu, z którego ubezpieczyciele prawdopodobnie będą mogli wkrótce korzystać. Mowa o udzieleniu im dostępu do danych na temat historii wykroczeń kierowcy i przyznanych mu punktach karnych. O tym pomyśle mogliście już wcześniej przeczytać w serwisie cashless.pl, a wczoraj Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wejście zmian w życie zaplanowano na 1 grudnia tego roku.

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies