Wyniki plebiscytu Cashless Pay 2020 ogłosiliśmy wczoraj. Zaprezentowaliśmy także Mapę polskich płatności
Podczas wczorajszego, nadawanego na żywo programu Cashless Live, redakcja serwisu cashless.pl zaprezentowała Mapę polskich płatności. To nowy projekt, którego celem jest promocja polskiej branży płatniczej jako jednego z najnowocześniejszych, najbardziej różnorodnych i konkurencyjnych sektorów gospodarki, który może być wizytówką kraju na arenie międzynarodowej.
Mapa polskich płatności w jednym miejscu gromadzi informacje o ponad 200 firmach i instytucjach działających w branży płatniczej. Powstała na podstawie zgłoszeń nadesłanych do redakcji cashless.pl uzupełnionych danymi z analizy prawie 10 tys. tekstów, jakie do tej pory ukazały się w serwisie cashless.pl, oraz informacjami z otwartych i dostępnych publicznie baz. Raport zawierający Mapę polskich płatności jest już dostępny, wystarczy kliknąć tutaj.
Mapa polskich płatności obrazuje stan rozwoju branży na koniec ubiegłego roku. A w jakim kierunku płatności będą się rozwijać w najbliższym czasie? Próbował to przewidzieć Bartosz Ciołkowski, dyrektor firmy Mastercard w Polsce. – Dotąd wiele instytucji koncentrowało się na poprawie doświadczenia klienta podczas korzystania z usług finansowych. Dziś trudno się tu jednak czymś wyróżnić, gdyż większość usługodawców dostosowała się do rynkowego standardu – powiedział przedstawiciel Mastercarda.
W związku z tym, zdaniem Bartosza Ciołkowskiego, instytucje będą szukały innych sposobów na przyciągnięcie klientów do swoich serwisów, oferując różne wartości dodane. Zwłaszcza, że potencjał tzw. bankowości za zero złotych już się wyczerpał. Szef Mastercarda w Polsce uważa także, że będzie pojawiać się coraz więcej usług, kierowanych głównie do najmłodszych klientów, a których zadaniem będzie dostarczanie przyjemności z samego faktu korzystania z aplikacji. – Na pewno pojawiać się będą także nowe usługi wykorzystujące możliwości otwartej bankowości oraz podnoszące bezpieczeństwo korzystania z serwisów finansowych – powiedział Bartosz Ciołkowski.
Duży wpływ na to, jak dziś wygląda branża płatnicza nad Wisłą, miała i wciąż ma fundacja Polska Bezgotówkowa, która realizuje program rozwoju sieci akceptacji kart w Polsce. Ten niedawno został przedłużony, o czym mówił podczas wczorajszego Cashless Live prezes Polski Bezgotówkowej Mieczysław Groszek. – Nową, czteroletnią perspektywę działania fundacji traktujemy jako wyraz zaufania wszystkich interesariuszy – powiedział prezes Polski Bezgotówkowej. Dodał, że fundacja ma postawione bardzo ambitne cele nie tylko w zakresie liczby nowych terminali, jakie chce sfinansować (obecnie dzięki jej wsparciu zainstalowano już ponad 365 tys. urządzeń).
Mieczysław Groszek odniósł się także do ostatnich wypowiedzi przedstawicieli Narodowego Banku Polskiego, którzy obawiają się, iż rozwój płatności elektronicznych może zagrozić swobodzie funkcjonowania osobom preferującym gotówkę. – Promujemy i będziemy promować płatności bezgotówkowe, także poprzez edukację, aby eliminować tzw. wykluczenie płatnicze. Równocześnie, co chciałbym szczególnie podkreślić, jesteśmy za faktycznym równouprawnieniem płatności gotówkowych i bezgotówkowych. Wolność to dla nas właśnie swobodny, niczym nieograniczony wybór formy dokonywania płatności – powiedział prezes Polski Bezgotówkowej.
Wśród gości wczorajszego Cashless Live była także Katarzyna Wiśnios, kierownik rozwoju aplikacji mobilnych w firmie Play. Przedstawicielka Play mówiła m.in. o trendach, jakie rządzą aktualnie aplikacjami telekomów, także w zakresie obsługiwanych przez nie instrumentów płatniczych. – Aktualnie wśród najpopularniejszych sposobów płacenia za nasze usługi króluje Blik. Rośnie też zainteresowanie takimi metodami jak Apple Pay czy Google Pay, które wyróżniają się szybkością i łatwością procesu płatniczego w porównaniu z przelewami – powiedziała Katarzyna Wiśnios.
Odpowiedzialna za rozwój aplikacji mobilnych w Play przekonywała także, że zauważalny jest wśród klientów wzrost zainteresowania płatnościami odroczonymi oraz metodami automatycznymi, np. płatnościami powtarzalnymi z rachunku karty bankowej, które zdejmują z klientów obowiązek pamiętania o konieczności uregulowania rachunku za telefon.
Podczas wczorajszego programu ogłosiliśmy także wyniki plebiscytu Cashless Pay 2020. Przypomnę, że nominowaliśmy do niego 20 różnych usług płatniczych, które miały swoją premierę w ubiegłym roku. Następnie zaprosiliśmy czytelników do oddawania głosów na najciekawsze ich zdaniem rozwiązanie.
Wśród pięciu projektów, które zdobyły najwięcej głosów znalazły się: podniesienie limitu na płatności bez PIN do 100 zł, (opowiedziała o tym Joanna Seklecka, prezes eService oraz szefowa Komitetu Agentów Rozliczeniowych), możliwość płatności za autostrady w aplikacji IKO (usługę zaprezentował Kamil Kozłowski z firmy PKO BP Finat), Żappka Pay (opowiedziała o niej Joanna Staude-Potocka, dyrektor marketingu w Żabce) i Payeye (projekt zaprezentował prezes spółki Krystian Kulczycki).
Natomiast decyzją czytelników cashless.pl tytuł Cashless Pay 2020 zdobył ZEN. O tym, skąd wziął się pomysł na zbudowanie tej firmy opowiedział jej założyciel Dawid Rożek. – Jako przedsiębiorca, który zaczynał od sklepu internetowego, a któremu finalnie udało się zbudować globalną platformę do sprzedaży produktów cyfrowych i elektroniki, mam szeroką perspektywę wszystkich problemów, z jakimi borykają się przedsiębiorcy w bezgotówkowym świecie online. Chcę dać innym właścicielom firm ZEN-a, który te problemy zdejmie z ich barków, aby mogli w pełni skoncentrować się na tym, co w ich biznesach najważniejsze – powiedział po ogłoszeniu wyników plebiscytu Cashless Pay 2020 Dawid Rożek.
Ostatnim punktem wczorajszego programu było ogłoszenie zdobywców nagród ufundowanych przez Mastercard dla tych głosujących w plebiscycie Cashless Pay 2020, którzy w najciekawszy sposób uzasadnili swój głos. Vouchery do Empiku o wartości 500 zł zdobyli Paweł Karp i Michał Gawryluk, Apple iWatch otrzyma Marcin Majowski, a telefon iPhone trafi do Beaty Prokop. Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy.
Wczorajszy Cashless Live, Mapa polskich płatności oraz projekt Cashless Pay 2020 powstały dzięki wsparciu partnerów: głównego, którym jest firma Mastercard, oraz merytorycznych, którym są fundacja Polska Bezgotówkowa oraz firma Play. A film z wczorajszego wydarzenia można obejrzeć klikając w poniższy banner.