Z projektu ustawy Prawo komunikacji elektronicznej zniknąć ma zapis o obowiązku silnego uwierzytelnienia usług typu DCB, a więc płatności doliczanych do rachunku za telefon
Trwają prace nad Prawem komunikacji elektronicznej, które m.in. dostosowuje polskie przepisy do Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej. Projekt ustawy zawiera m.in. regulacje dotyczące płatności w ciężar rachunku za telefon (tzw. direct carrier billing, direct billing, DCB). Chodzi np. o płatności za gry w App Store czy Google Play, płatności za bilety czy parkingi w aplikacjach takich jak SkyCash czy moBiLET albo abonamenty za dostęp do Netfliksa czy Spotify.
Firmy świadczące usług typu DCB m.in. za pośrednictwem serwisu cashless.pl alarmują, że przyjęcie przepisów w kształcie zaproponowanym przez resort cyfryzacji może oznaczać koniec wielu podmiotów działających w tej branży. Biuro prasowe Ministerstwa Cyfryzacji w nadesłanym do redakcji cashless.pl komentarzu sugeruje jednak, że po konsultacjach ze stroną społeczną projekt Prawa komunikacji elektronicznej zostanie zmieniony. Skorygowane zostaną m.in. przepisy dotyczące tzw. silnego uwierzytelnienia płatności DCB. Ale po kolei.
W projekcie PKE zapisano, że operator telekomunikacyjny będzie musiał uzyskiwać od klientów zgody na możliwość oferowania usług DCB. Zdaniem branży to działanie ponad miarę, bo EKŁE nakłada na operatorów komórkowych obowiązek zapewnienia klientom jedynie możliwości blokowania na ich życzenie świadczenia takich usług. Ponadto projekt PKE wprowadza domyślny limit w wysokości 35 zł miesięcznie na usługi DCB. To może zaowocować zniknięciem większości ciekawych usług, które są zwykle droższe.
Wreszcie gwoździem do trumny usług direct billing może okazać się wymóg tzw. silnego uwierzytelnienia, czyli podwójnego potwierdzania aktywacji, np. kodem z SMS-a i hasłem abonenckim. Większość użytkowników smartfonów nie pamięta tego hasła, a co za tym idzie, będzie wykluczona z możliwości korzystania z usług DCB.
Obaw branży DCB nie podzielają autorzy projektu PKE. W komentarzu nadesłanym do redakcji cashless.pl biuro prasowe resortu cyfryzacji pisze, że celem regulacji jest ochrona interesów abonentów korzystających z usług DCB, a w dalszej perspektywie, również budowanie zaufania do tego typu usług. – Z pewnością celem projektowanych regulacji nie jest doprowadzenie do uniemożliwienia świadczenia tego typu usług – czytam w komentarzu Ministerstwa Cyfryzacji.
Napisano również, że w wyniku konsultacji pierwotny projekt PKE zostanie zmodyfikowany. – W wyniku akceptacji części uwag zdecydowano o odpowiedniej zmianie przepisów dotyczących DCB, tak aby uprościć ich stosowanie przez przedsiębiorców, jednak przy zachowaniu ich nadrzędnego celu, jakim jest ochrona abonentów – pisze MC. Chodzi np. o silne uwierzytelnienie. – Do skorzystania z usługi DCB wystarczające będzie uwierzytelnienie usługi przy pomocy przynajmniej jednego narzędzia. Realizacja tego obowiązku będzie mogła odbywać się np. przez wpisanie przez abonenta przesłanego SMS-em kodu – wyjaśnia resort cyfryzacji.