Z sondażu przeprowadzonego na zlecenie Elavonu wynika ponadto, że w trakcie pandemii wszystkie grupy wiekowe zwiększyły wykorzystanie elektronicznych instrumentów płatniczych
Polski oddział firmy Elavon zaprezentował wyniki sondażu przeprowadzonego na jego zlecenie przez Ipsos Mori, w którym wzięło udział 1093 respondentów. Jak się okazuje, grupą która wyraża najmniejsze zainteresowanie korzystaniem z tradycyjnych pieniędzy, są osoby w wieku 45-54 lata. Zaledwie 7 proc. z nich potrzebuje na co dzień gotówki. Na przeciwległym biegunie są zaś młodzi tuż po studiach, a więc w wieku 25-34 lata. W tej grupie najbardziej skłonni do korzystania z banknotów i monet stanowią 13 proc.
Ponadto 32 proc. badanych w wieku 55-60 lat przyznało, że w czasie izolacji społecznej zwiększyli swoje wydatki w internecie w porównaniu do okresu sprzed wprowadzenia blokady gospodarczej. Dane pokazują również, że wydatki w sieci wzrosły we wszystkich grupach wiekowych, na co zasadniczy wpływ miała wzmożona aktywność internautów korzystających z e-commerce w swoich domach.
Badanie Elavonu wskazuje, że aż 60 proc. ankietowanych Polaków chętniej wybiera płatności bezdotykowe oraz kartą jako preferowane metody dokonywania transakcji podczas tradycyjnych zakupów w sklepie. Co ciekawe preferencje dotyczące transakcji zbliżeniowych lub kartami różnią się w zależności od regionu. Najchętniej z tej metody korzystają mieszkańcy woj. lubuskiego, gdzie 76 proc. badanych preferuje płatności bezgotówkowe. Z kolei najmniejszą popularnością cieszą się one w woj. podlaskim (41 proc.).
Rafał Gołębiewski z Elavonu, dyrektor odpowiedzialny za współpracę z małymi i średnimi firmami oraz bankami w Europie, podkreśla, że w Polsce, podobnie jak w innych krajach Europy, pandemia przyspieszyła cyfrową transformację płatności i handlu. – Zakupy online były bezpieczną i wygodną alternatywą dla stacjonarnych sklepów podczas wprowadzenia izolacji. Wyniki badań wskazują, że e-handel zjednał sobie wielu zwolenników, którzy nawet po zniesieniu ograniczeń chętnie będą korzystać z tej formy zakupów – powiedział przedstawiciel Elavonu.
To dobra okazja dla firm, aby wzmocnić swoją pozycję oraz wprowadzić udogodnienia, które przyciągną też nowych kupujących, w różnym wieku. Przedsiębiorstwa, które ułatwią konsumentom zakupy i dokonywanie płatności, będą w stanie zmaksymalizować potencjał przychodów i zwiększyć lojalność obecnych i przyszłych klientów.