Rozwiązanie Asseco BooX zostało zaprezentowane podczas dzisiejszej konferencji Asseco Banking Forum
Asseco uruchomiło platformę procesową i technologiczną do sprzedaży oraz obsługi produktów finansowych. Rozwiązanie Asseco BooX (Bank out of the Box) działa w chmurze i jest dostępne w modelu subskrypcyjnym. Może być wykorzystane do przebudowy lub modernizacji działającego banku, a także być zalążkiem do budowy nowej instytucji.
Platforma została przedstawiona podczas konferencji Asseco Banking Forum, która toczyła się wokół pytania: "Cyfrowy bank w 6 dni – budować czy remontować?". Jak przekonywał Tomasz Blicharz, BooX Product Marketer w Asseco, podczas prezentacji produktu, z BooXem można scyfryzować bank nie w sześć dni, a w sześć minut. Platforma zdaniem twórców jest bowiem rozwiązaniem w pełni dojrzałym i gotowym do uruchomiania oraz obsługi procesów bankowych. Neobanki, banki w procesie konsolidacji, sandboxy testowe i rozwiązania typu marketplace mają w niej znaleźć dobre narzędzie do sprawdzania hipotez biznesowych i udowadniania słuszności przyjętego przez siebie modelu. Z kolei podmioty już obecne na rynku mają wykorzystywać takie jej cechy jak model subskrypcyjny czy praca w piaskownicy technologicznej do testowania oraz uruchamiania nowych usług.
Jak twierdzi Asseco, BooX to pierwsza operacyjna platforma technologiczna zawierającą zdefiniowany komplet procesów przeznaczonych do obsługi produktów finansowych z możliwością dostosowania do działania na praktycznie każdym rynku. Firma daje klientom do dyspozycji gotowe procesy oraz szablony produktów bankowych, zapewniając przy tym stały monitoring otoczenia regulacyjnego, stabilność produkcyjną i dostęp do rozwiązań opracowanych w ramach Asseco Innovation Hub, np. voicebotów. Asseco jest już po pierwszym wdrożeniu – platforma została udostępniona w Banku Spółdzielczym w Lubaczowie oraz Banku Spółdzielczym w Płońsku.
Prezentację nowego rozwiązania Asseco poprzedziła debata ekspertów, którzy zastanawiali się, czy w perspektywie 10-20 lat banki będą jeszcze potrzebne, jaka jest ich relacja z fintechami i w jaki sposób powinny sprostać wyzwaniu cyfryzacji. Remontować, czyli transformować swój podstawowy biznes, czy też budować od nowa, tworząc nowy projekt obok swojej głównej działalności?
Przedstawiciele sceny fintechowej – Piotr Gawron z Dragon Services i Mirosław Forystek z Vodeno – przekonywali, że niejednokrotnie lepiej swój projekt cyfryzacyjny realizować poza sztywnymi strukturami banku, co przy wsparciu zewnętrznych firm ma być procesem łatwym i obarczonym niskim ryzykiem. Z kolei bankowcy podnosili, że choć stworzenie nowego narzędzia może odpowiedzieć na potrzeby biznesowe, to nie rozwiązuje zasadniczego problemu. – Naszym celem na końcu jest to, żeby nasz bank był nowoczesnym bankiem – zaznaczał Marek Lenz, szef działu IT w Pekao. Tymczasem przeprowadzanie transformacji wewnątrz dużej organizacji jest trudne i może napotykać na opór. Niezbędna do tego jest zmiana myślenia, o której mówił Łukasz Dziekan, członek zarządu Allegro Pay: trzeba odejść od myślenia, że IT to koszt, technologia to dziś profit.
Serwis cashless.pl konferencję Asseco Banking Forum objął patronatem medialnym.