Użytkownicy kart mają problem z odzyskaniem pieniędzy w ramach usługi chargeback. Dotyczy to głównie klientów linii lotniczych
Chargeback, czyli usługa reklamacyjna oferowana przez organizacje płatnicze, pozwalająca na uzyskanie zwrotu pieniędzy z tytułu płatności za niewykonaną usługę, to jeden z ważnych argumentów korzystania z kart w internecie. Usługa ceniona jest szczególnie przez osoby kupujące bilety lotnicze czy korzystające z wyjazdów turystycznych. Chargeback zabezpieczać ich może na przykład na wypadek odwołania lotu czy bankructwa biura podróży.
Tymczasem jak donosi dzisiejszy Dziennik Gazeta Prawna, wielu klientów, którym linie lotnicze odwołały loty z powodu pandemii i nie chcą zwrócić pieniędzy, nie może odzyskać środków w ramach usługi chargeback. Tego rodzaju skargi napływają od pewnego czasu także do redakcji cashless.pl. Chodzi o sytuacje, w których klienci odmawiają przyjęcia od linii lotniczych w zamian za odwołany lot vouchera do wykorzystania w innym terminie i domagają się zwrotu pieniędzy.
Banki tłumaczą, że nie są gwarantem usługi chargeback a tylko pośrednikiem i w razie sytuacji konfliktowych o rozwiązaniu problemu powinien decydować sąd. Natomiast prawnicy cytowani m.in. przez Dziennik Gazetę Prawną mówią, że pandemia uwidoczniła kryzys usługi chargeback, która ma charakter dobrowolnej umowy między przedsiębiorcami i nie jest uregulowana przepisami prawa.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna