Wytyczne KNF określają zasady, którymi powinny kierować się w swojej działalności platformy crowdfundingowe
Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała przed chwilą nowe stanowisko w sprawie tzw. crowdfundingu inwestycyjnego. Publikacja jest elementem działań zadeklarowanych pod koniec ubiegłego tygodnia w Cyfrowej Agendzie Nadzoru, czyli planie działań KNF na najbliższy okres, także w obszarze fintechu. Dzisiejsze stanowisko zawiera wytyczne, których trzymać się powinny platformy oferujące crowdfunding inwestycyjny.
W opublikowanym dzisiaj stanowisku KNF znajdziecie m.in. definicję crowdfundingu inwestycyjnego. Tego rodzaju działalność polega na organizowaniu zbiórki publicznej na rzecz innych podmiotów przez operatora platformy najczęściej internetowej. KNF pisze m.in., że operator taki może prezentować niektóre informacje na temat spółki oraz jej oferty inwestycyjnej, ale komplet danych na ten temat powinien się znajdować na stronie firmy poszukującej finansowania. Oferta na platformie powinna zawierać link prowadzący do strony spółki, itd. Całe stanowisko KNF można znaleźć tutaj.
Dzisiejsza publikacja KNF spotkała się z pozytywną oceną środowiska crowdfundingowego w Polsce. Arkadiusz Regiec, prezes spółki Beesfund oraz Polskiego Towarzystwa Crowdfundingu napisał na swoim profilu na Twitterze, że stanowisko nadzoru jasno mówi, co wolno a czego nie wolno operatorom platform. – Wyznacza standardy, które pomagają rynkowi kapitałowemu i walczą z patologiami – napisał Arkadiusz Regiec.
Crowdfunding to jeden z obszarów w branży finansowej, który przez długi czas nie był precyzyjnie uregulowany. Stanowiło to poważną barierę w jego rozwoju. Podobnie było w przypadku działalności instytucji w chmurze obliczeniowej. W tym drugim przypadku ostatnio wiele się zmieniło. Opublikowane przez KNF kilka tygodni temu wytyczne w tej sprawie były pozytywnie odebrane przez ekspertów i zostały ujęte w przygotowanym przez Związek Banków Polskich standardzie Polish Cloud.