To oznacza, że na razie rozwój tzw. Soft POS-ów zostanie spowolniony
Rada PCI (organizacja przygotowująca standardy bezpieczeństwa w branży płatniczej) zapowiedziała, że w grudniu opublikowane zostaną od dawna oczekiwane zasady przyjmowania transakcji na terminalach aplikacyjnych, czyli tzw. Soft POS-ach. To ważne dla działających w Polsce instytucji, gdyż kilka z nich prowadzi testy takich rozwiązań. Mam na myśli m.in. Polskie ePłatności, First Datę i eService.
Niestety, z zapowiedzi przedstawiciela Rady PCI wynika, że standardy nie będą przewidywać możliwości wprowadzania PIN-u na smartfonach sprzedawców. To w znacznym stopniu spowolni rozwój Soft POS-ów, zwłaszcza w Europie i po wejściu w życie przepisów o silnym uwierzytelnieniu. Zgodnie z nimi nawet drobne płatności zbliżeniowe w określonych przypadkach muszą być potwierdzane PIN-em.
Przypomnę, że Soft POS to terminal w postaci aplikacji zainstalowanej na smartfonie wyposażonym w moduł zbliżeniowy NFC. Dzięki niemu można przyjmować płatności zbliżając telefon lub zegarek z Google Pay, Apple Pay czy po prostu kartę bankową do plecków smartfona sprzedawcy. Jeżeli jednak nie będzie gwarancji przyjęcia wszystkich płatności zbliżeniowych, akceptanci nie oprą o niego swojej działalności. Soft POS wedle nowych standardów Rady PCI w zasadzie będzie umożliwiał pełną akceptację jedynie płatności mobilnych takich jak Apple Pay. W tym wypadku autoryzacja jest zapewniania poprzez biometrię na urządzeniu płatnika.
Jak wspomniałem, testy Soft POS-ów w Polsce prowadzą Polskie ePłatności, First Data i eService. Rozwiązanie sprawdzane przez tę ostatnią firmę nie jest typowym Soft POS-em, gdyż zakłada odczytanie danych karty za pomocą specjalnej przystawki, tzw. dongla. Gwarantuje to odseparowanie danych karty od kodu PIN.
Natomiast kwestia aktualnych trendów w branży płatniczej będzie jednym z wielu tematów podejmowanych w trakcie zbliżającego się wydarzenia Impact fintech’19, które 4 i 5 grudnia bieżącego roku odbędzie się w Katowicach. Wśród potwierdzonych prelegentów znaleźli się m.in. Teresa Czerwińska z Narodowego Banku Polskiego, Max Schertel z N26, Chris Skinner z 11:FS, Jadwiga Emilewicz z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Bartosz Ciołkowski z Mastercard, Michał Krupiński z Pekao, Adam Marciniak i Szymon Wałach z PKO czy Bartosz Berestecki z PayU.
Tegoroczny impact fintech’19 będzie szczególny dla Cashless, gdyż w jego trakcie odbędzie się premiera pierwszej edycji raportu "Bankowość Mobilna w Polsce w 2019 r.", nad którym pracujemy. Więcej na temat najbliższego Impact fintech’19 możecie dowiedzieć się tutaj. Serwis cashless.pl jest partnerem medialnym tego wydarzenia.