Producenci testują rozwiązanie, które może ułatwić wprowadzanie PIN na ekranach urządzeń bez klawiatury, ale do wdrożenia jeszcze daleko
We wrześniu tego roku redakcja serwisu cashless.pl otrzymała kopię skargi złożonej do biura Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczącej korzystania przez osoby niewidome z terminali posiadających ekran dotykowy. Z argumentacją zawartą w liście możecie się zapoznać w tekście "Kiedyś był problem z bankomatami, teraz jest z terminalami. Sprawa trafiła do Rzecznika Praw Obywatelskich". Przypomnę tylko, że chodzi o to, iż w sklepach i placówkach usługowych coraz więcej jest terminali z klawiaturą wyświetlaną na ekranie. To rodzi poważny problem dla osób niewidomych, gdy muszą one wprowadzić PIN w celu potwierdzenia transakcji.
Po opublikowaniu artykułu do redakcji cashless.pl napisał Arkadiusz Bochniak z Novelpay, spółki będącej przedstawicielem PAX Technology w Europie, jak twierdzi, jednego z największych producentów terminali płatniczych z ekranami dotykowymi. Arkadiusz Bochniak pisze, że większość oferowanych przez PAX urządzeń działa dzięki systemowi Android. – Najnowszy system operacyjny tych terminali Paydroid jest obecnie testowany wspólnie z Royal National Institute of Blind People (RNIB) w Wielkiej Brytanii w celu zapewnienia wsparcia platformy PAX Technology dla osób niedowidzących i niewidomych – twierdzi przedstawiciel firmy.
W testowanym rozwiązaniu użytkownik może wybrać opcję komunikatów głosowych, które pomogą wpisać PIN na ekranie urządzenia. Jak to działa, można zobaczyć na tym filmie.
PAX A920 Solution for the Visually Impaired from PAX Technology on Vimeo.
Bochniak tłumaczy także, dlaczego na rynek trafiają terminale z ekranem dotykowym. – Terminale płatnicze z ekranami dotykowymi jak również nadchodząca technologia "PIN on Glass" są przyszłością płatności. Terminale takie dają możliwość obsługi gotowych aplikacji biznesowych i fiskalnych, co znacząco zwiększa ich funkcjonalność – dodaje przedstawiciel PAX Technology.
Firma dopytywana przeze mnie o terminy dotyczące zakończenia testów, przyznaje, że najwcześniej może to nastąpić w przyszłym roku. – Zatwierdzenie rozwiązania składa się z trzech etapów. Po pierwsze jest sprawdzane i testowane przez dwóch członków RNIB, następnie niewielka grupa (10 osób) testów użytkowników, a następnie szersze testy użytkowników – wyjaśnia Bochniak. Dodaje, że w tym tygodniu rozpoczną się testy w grupie dziesięciu osób.
– Nie mamy dokładnej daty zakończenia testów, ale spodziewamy się tego w pierwszym kwartale przyszłego roku – podsumowuje Bochniak. Dopiero później rozwiązanie zostanie włączone do systemu operacyjnego terminali w taki sposób, że będzie je można wywoływać z dowolnej aplikacji płatniczej.
Cieszę się, że producenci terminali z ekranem dotykowym nie zapominają o osobach niewidomych. Problem jednak w tym, że urządzenia już są wykorzystywane w sklepach i punktach usługowych i już teraz stanowią poważny problem. Byłoby dobrze, gdyby odpowiednie oprogramowanie ułatwiające wprowadzanie PIN-u zostało opracowane przed, a nie po wprowadzeniu terminali do oferty agentów rozliczeniowych i programu fundacji Polska Bezgotówkowa.
Fot. PAX Technology