To wyniki najnowszego badania Autopay Research, przeprowadzonego na zlecenie firmy Blue Media
Raport "Jak kupujemy w internecie" to część badania pt. "Innowacje finansowe", zrealizowanego na zlecenie Blue Media przez agencję badawczą Satisface na grupie 1109 respondentów. Z jego tegorocznej edycji wynika, że odsetek osób kupujących przez internet wzrósł do 89 proc. To najlepszy wynik w czteroletniej historii badania. W jego pierwszej edycji zrealizowanej w 2016 r. kupowanie w środowisku e-commerce deklarowało 68 proc. respondentów.
Jeżeli chodzi o kryteria wyboru sklepu internetowego, wciąż najważniejsza pozostaje cena produktu – wskazuje na nią 73 proc. badanych. – Jednak coraz większą rolę odgrywa wygoda realizacji zakupu (wzrost z 48 na 55 proc.), wiarygodność sklepu (wzrost z 35 na 51 proc.) oraz możliwość łatwego zwrotu produktu (wzrost z 22 na 38 proc.). Jeśli ten trend się utrzyma, wkrótce możemy spodziewać się zmiany oczekiwań wobec e-sklepów. Klienci będą szukali nie tyle miejsc, gdzie jest tanio, tylko gdzie kupią szybko, wygodnie i bezproblemowo – ocenia Krystian Wesołowski, ekspert Blue Media i Autopay.
Wśród preferowanych metod płatności wciąż mocno trzyma się gotówka za pobraniem – jest to najchętniej wybierany sposób regulowania należności za zakupy internetowe. Wskazuje na niego 46 proc. respondentów – co ciekawe to o 3 pkt. proc. więcej niż rok temu. Na drugim miejscu jest tradycyjny przelew a na trzecim – wygodne płatności internetowe oferowane przez integratorów takich jak PayU czy Blue Media.
Interesujące są dane dotyczące metod płatniczych, pokazane w raporcie w podziale na grupy wiekowe kupujących. Starsi użytkownicy sieci chętniej wybierają tradycyjne płatności, zaś nowoczesne systemy płatnicze, takie jak Blik czy Google Pay, są wyraźnie popularniejsze wśród młodszych generacji i mieszkańców dużych miast, gdzie zwykle najwięcej jest osób tzw. early-adopters, czyli szybko oswajających się z nowymi rozwiązaniami.