Rośnie aktywność banków na Twitterze, a wraz za tym szybko przybywa im obserwujących
W okresie od lipca do września najaktywniejszym bankiem na Twitterze był BZ WBK. Zamieścił ponad 720 tweetów, co oznacza że o ponad 200 wyprzedził drugi w tym zestawieniu mBank. Do szczególnie aktywnych banków można również zaliczyć Śląski i Idea Bank, które zamieściły ponad 300 informacji. Najrzadziej robiły to Neobank i Bank Smart.
Najaktywniejsze banki na Twitterze
Pozycja | Bank | Tweety III kw. | Tweety ogółem |
1 | BZ WBK | 724 | 1616 |
2 | mBank | 496 | 3629 |
3 | ING Bank Śląski | 394 | 1330 |
4 | Idea | 308 | 1486 |
5 | Ekspert PKO | 191 | 1518 |
6 | Citi Handlowy |
181 | 1641 |
7 | Euro Bank | 135 | 256 |
8 | Bank Pocztowy | 132 | 564 |
9 | Moje Inteligo | 94 | 1354 |
10 | NBP | 93 | 1375 |
11 | Alior Bank | 82 | 181 |
12 | Bank Smart | 39 | 77 |
13 | Neobank | 15 | 59 |
Razem | 2857 | 15086 |
Aktywność banków na Twitterze rośnie z kwartału na kwartał. Wystarczy przypomnieć, że w okresie od lipca do września zamieściły łącznie prawie 2,9 tys. tweetów, podczas gdy w II kw. - niecałe 2 tys.
Rosnąca aktywność instytucji przekłada się na popularności ich profili na Twitterze, czyli liczbę obserwujących. Obecnie banki mogą pochwalić się, że mają ich ponad 30,4 tys. W ostatnim kwartale przybyło im ponad 6,3 tys. obserwujących. Tu również widzimy przyspieszającą dynamikę – w II kw. profile banków zyskały tylko 3,2 tys. nowych fanów.
Banki na Twitterze
Kwartał | Liczba tweetów | Liczba nowych obserwujących |
II kw. | 1969 | 3204 |
III kw. | 2857 | 6312 |
Obecnie najpopularniejszym bankiem na Twitterze jest Narodowy Bank Polski, który może pochwalić się ponad 8,6 tys. obserwujących. Trzeba jednak zaznaczyć, że w minionym kwartale zyskał jedynie 515 nowych fanów a dla porównania BZ WBK i ING odpowiednio 1746 i 1521. Jeżeli tendencja się utrzyma to w IV kw. możemy być świadkami zmiany pozycji lidera w tym zestawieniu.
Najpopularniejsze banki na Twitterze
Pozycja | Bank | Obserwujący | Nowi | Pozycja w II kw. |
1 | NBP | 8647 | 515 | 1 |
2 | BZ WBK | 6911 | 1746 | 2 |
3 | mBank | 4691 | 664 | 3 |
4 | ING | 3919 | 1521 | 4 |
5 | Citi | 1876 | 218 | 5 |
6 | Idea | 1596 | 773 | 6 |
7 | Alior | 1334 | 605 | 7 |
8 | Ekspert PKO | 544 | 84 | 8 |
9 | Moje Inteligo | 302 | 17 | 9 |
10 | Pocztowy | 231 | 54 | 10 |
11 | Smart | 198 | 80 | 12 |
12 | Euro Bank | 175 | 35 | 11 |
13 | Neobank | 30 | b.d. | b.d. |
Razem | 30454 | 6312 |
Profile banków na Twitterze można podzielić na dwie kategorie. Pierwsza i liczniejsza, do której należą np. profile mBanku czy Śląskiego, kierowana jest do klientów, a większość zamieszczonych wiadomości dotyczy oferty detalicznej czy konkursów.
Druga grupa, do której należą profile np. banku centralnego czy Citi Handlowego, kierowana jest do specjalistów. Najczęściej publikowane są tam opinie analityków czy też odnośniki do profesjonalnych publikacji ekonomicznych.
W raporcie za III kw., w porównaniu do tego z II kw., nie uwzględniłem profilu Meritum Banku, który jest kompletnie martwy a zważywszy na fakt, że bank ten został przejęty przez Aliora, najpewniej w ogóle zniknie z Twittera. Pojawił się natomiast nowy bank, czyli Neobank. Z działających u nas instytucji można jeszcze znaleźć profil Lion's Banku, ale również jest zupełnie nieaktywny od ubiegłego roku, zatem także nie uwzględniłem go w raporcie.