Wcześniej komunikat bezpieczeństwa w tej sprawie opublikowało biuro prasowe operatora systemu Blik
Alior ostrzegł swoich klientów przed rosnącą skalą oszustw przy wykorzystaniu kodów Blik. W komunikacie na swojej stronie internetowej bank opisuje scenariusz takiego ataku. Przestępcy najpierw przejmują kontrolę nad kontem przypadkowej osoby w portalu społecznościowym, w tym przede wszystkim na Facebooku. Następnie rozsyłają do jej znajomych prośbę o niewielką pożyczkę i przekonują, że szybko zwrócą pieniądze. Poniżej przykładowy zapis takiej rozmowy.
Podczas dyskusji przestępcy nakłaniają swoje ofiary do przekazania pożyczki za pośrednictwem systemu Blik. Wykorzystują w ten sposób szybkość działania tego systemu. Wygenerowany przez "pożyczkodawcę" kod Blik mogą użyć w bankomacie i podjąć gotówkę. W ten sposób pieniądze są właściwie nie do odzyskania.
Scenariusz oszustwa, przed którym ostrzega teraz Alior, został zidentyfikowany już parę miesięcy temu. Biuro prasowe Polskiego Standardu Płatności – operatora Blika, już w styczniu pisało o tym w komunikacie bezpieczeństwa. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj.
Natomiast Alior przestrzega też swoich klientów przed klikaniem w linki do płatności zawarte w wiadomościach e-mail bądź SMS. Korespondencja tego typu jest kierowana przez przestępców do przypadkowych osób i zawiera informację o konieczności dopłaty poprzez link niewielkiej kwoty z tytułu usług kuriera, faktury czy za produkt zamówiony w internecie. Linki tego typu prowadzą do fałszywej strony internetowej operatora płatności lub banku, gdzie wrażliwe dane ofiar przechwytywane są przez oszustów.