To wynik badania przeprowadzonego na zlecenie Związku Banków Polskich
Sondaż wśród pracowników banków przeprowadził Kantar TNS. Pytano o to, czy w perspektywie 20 najbliższych lat doradcy w oddziałach stacjonarnych, wirtualnych czy na infolinii zostaną zastąpieni przez boty wykorzystujące sztuczną inteligencję. Zdecydowanie jest o tym przekonanych 9 proc. bankowców. Kolejne 41 proc. uważa, że raczej tak się stanie. Raczej nie stanie się tak według 32 proc. respondentów, a 18 proc. bankowców uważa, że na pewno do tego nie dojdzie.
Boty już dziś wykorzystywane są przez niektóre banki, także te działające na polskim rynku. Mam na myśli np.Santandera, Credit Agricole czy Citi Handlowy. Na razie rozwiązania te są dość ułomne - odpowiadają na pytania schematycznie. Pytający nie otrzymują odpowiedzi spersonalizowanych. Do tego, aby boty mogły zastąpić człowieka w bardziej skomplikowamnych sytuacjach, jest moim zdaniem jeszcze bardzo daleko.
Natomiast w ramach badania na zlecenie ZBP Kantar TNS pytał także o popularyzację technologii blockchain w sektorze. Zdaniem 38 proc. bankowców stanie się ona powszechnie stosowana w branży w perspektywie 5 lat. 31 proc. respondentów uważa, że stanie się to do 10 lat, a 5 proc. badanych jest zdania, że stanie się to w ciągu 15 lat. 16 proc. bankowców uważa, że nie dojdzie to tego nigdy, a 10 proc. nie ma na ten temat zdania.