Dzięki większemu wzrostowi popularności płatności bezgotówkowych, 100 miast na świecie uzyskałoby 470 mld dolarów rocznie
– Szacuje się, że szersze wykorzystanie płatności elektronicznych z użyciem kart czy urządzeń mobilnych mogłoby przynieść w 100 wybranych miastach korzyści o łącznej wartości 470 mld dolarów rocznie – wynika z badania, które przeprowadziła w tych aglomeracjach agencja Roubini ThoughtLab na zlecenie organizacji Visa.
"Miasta bezgotówkowe – korzyści z płatności cyfrowych", to opracowanie, w którym próbuje się oszacować potencjalne korzyści, jakie uzyskałyby miasta osiągające możliwy dla nich poziom bezgotówkowości. Warszawa razem z Rzymem, Zurychem, Lizboną, Dubajem i Szanghajem została zakwalifikowana do grupy miast "cyfrowo dojrzewających". Do kategorii tej zaliczono miasta dobrze przygotowane do płatności cyfrowych, których mieszkańcy nie płacą jeszcze w ten sposób masowo, lub takie, w których mimo niewystarczającej infrastruktury mieszkańcy chętnie płacą bezgotówkowo.
Autorzy badania oszacowali korzyści, jakie zmniejszona zależność od gotówki przyniosłaby trzem głównym grupom – konsumentom, firmom i sektorowi publicznemu. Łączna wartość bezpośrednich korzyści netto w 100 miastach objętych analizą wyliczona została w przybliżeniu właśnie na 470 mld dolarów.
Jednym z miast objętych badaniem była Warszawa, która zdaniem ekspertów szerzej upowszechniając płatności bezgotówkowe np. w transporcie miejskim zyskałaby rocznie ok. 3,7 mld dolarów. W tym 0,2 mld dolarów zyskaliby konsumenci, 2,4 mld dolarów firmy, a 1,1 mld dolarów sektor publiczny. Agencja Roubini ThoughtLab obliczyła, że w ciągu 15 lat oznaczałoby to wzrost zatrudnienia o 1,4 proc., wzrost płac o 0,5 proc., wzrost produktywności o 0,4 proc. oraz wzrost PKB o 46,4 punktów bazowych.
W podsumowaniu badania sformułowano 61 rekomendacji dla polityków i samorządowców dotyczących zwiększenia efektywności miast poprzez upowszechnienie płatności cyfrowych. Wśród tych rekomendacji wymieniono m.in. wprowadzanie bezpiecznych otwartych systemów płatniczych w transporcie publicznym.