Już tylko co piąty klient banku nie widzi potrzeby szybkiego przelewania pieniędzy
Sondaż TNS Kantar zrealizowany został na zlecenie KIR-u i Związku Banków Polskich. Wynika z niego, że dwie trzecie osób posiadających rachunek osobisty uważa przelewy ekspresowe za usługę przydatną. Najczęściej w sytuacji, gdy trzeba uregulować w ostatniej chwili rachunki za gaz czy elektryczność. Tak wskazało 33 proc. respondentów. To wzrost o 14 pkt. procentowych w stosunku do wyników podobnego sondażu przeprowadzonego przed rokiem.
Przeczytajcie także: Lipcowa stabilizacja w przelewach ekspresowych
Badanie TNS Kantar wskazuje także, że 30 proc. posiadaczy rachunków widzi zastosowanie dla przelewów ekspresowych w sytuacjach, gdy chcą mieć pewność, że płatność natychmiast dotarła do odbiorcy (wzrost o 10 pkt. proc. w porównaniu z zeszłym rokiem). 13 proc. ankietowanych wskazała, że przelew natychmiastowy przydaje się w sytuacji, gdy mają do wykonania transakcję o znacznej wartości (np. kupują samochód, wpłacają zaliczkę na mieszkanie) a nie ma możliwości dokonania operacji kartą. To o 7 pkt. procentowych więcej niż rok temu. Tylko 22 proc. badanych nie widzi potrzeby korzystania z szybkich przelewów. To spadek o 13 pkt. proc.
Zdaniem Grzegorza Leńkowskiego, dyrektora linii biznesowej płatności natychmiastowe w KIR, konsumenci stają się coraz mniej cierpliwi, więc wszelkie narzędzia wspierające załatwianie spraw "tu i teraz" będą zyskiwać na popularności. – Wyniki sondażu to ważny sygnał dla banków, które jeszcze nie posiadają tej usługi w swojej ofercie. Konkurencja jest bardzo duża, a jak pokazują badania, możliwość przelewania pieniędzy w czasie liczonym w sekundach ma znaczenie dla dużej części klientów – mówi Grzegorz Leńkowski.
Przeczytajcie także: BZ WBK kończy prace nad Profilem Zaufanym
KIR zarządza systemem przelewów natychmiastowych Express Elixir, który z roku na rok zyskuje na popularności. W II kw. 2017 r. w systemie rozliczonych zostało ponad milion przelewów (1 079 tys.). To wzrost aż o ok. 446 tys. transakcji w porównaniu z II kw. 2016 r. Dotychczas Express Elixir wdrożyło 12 banków komercyjnych i 70 banków spółdzielczych. Rozwiązaniem konkurencyjnym jest oferowany przez trójmiejską spółkę Blue Media system Blue Cash.