Szybka reakcja na utratę dokumentów może zapobiec wykorzystaniu ich do przestępstwa
Idę o zakład, że na pytanie: co należy zrobić, gdy utracicie dowód osobisty, większość z Was intuicyjnie wskaże na konieczność złożenia w pierwszej kolejności zawiadomienia na policji. A to błąd, bo policja w takiej sytuacji niewiele może zrobić. Nie prowadzi bowiem żadnej ogólnokrajowej bazy, w której znajdowałyby się dane dokumentów utraconych przez obywateli.
Jedyna tego rodzaju baza w Polsce znajduje się w systemie Dokumenty Zastrzeżone, administrowanym przez Związek Banków Polskich. Dodanie utraconego dowodu osobistego, prawa jazdy czy paszportu jest pierwszą czynnością jaką powinniście wykonać po zauważeniu braku dokumentu. Z systemu zarządzanego przez ZBP korzystają m.in. banki, instytucje pożyczkowe, telekomy, itd. Dzięki dodaniu do niego zagubionych czy ukradzionych dokumentów zapobiegniecie zaciągnięciu na swoje nazwisko kredytu czy zawarciu umowy abonamentowej na telefon.
Przeczytajcie także: Tak się dodaje kartę do Visa Checkout
Dodanie np. dowodu osobistego do bazy Dokumenty Zastrzeżone nie jest czynnością skomplikowaną. Można zrobić to w tradycyjny sposób, odwiedzając oddział banku, w którym macie konto. Wasz bank usługę taką powinien wykonać bezpłatnie. Jeżeli jesteście akurat na wakacjach gdzieś w Polsce i nie możecie znaleźć oddziału swojego banku, możecie skorzystać z usług kilku instytucji, które zastrzegają dokumenty wszystkich osób, bez względu na to, którego banku są klientami, a także tych, które w ogóle nie mają rachunku osobistego.
Wśród nich są: BGŻ BNP Paribas, Bank Pocztowy, BPS, Deutsche Bank, Euro Bank, Plus Bank, PKO BP, Santander Consumer Bank, SGB, BGK, BZ WBK, Getin oraz wiele banków spółdzielczych. Ich aktualną listę znajdziecie tutaj. Pamiętajcie jedynie, że banki zastrzegające dokumenty klientów innych instytucji mogą z tego tytułu pobrać opłatę rzędu kilkunastu, kilkudziesięciu złotych.
Dowód osobisty można dodać do bazy Dokumentów Zastrzeżonych także zdalnie, bez wychodzenia z domu, czy z dowolnego miejsca na świecie, np. podczas urlopu za granicą. Aby móc to zrobić należy jednak wcześniej założyć i aktywować konto w portalu Biura Informacji Kredytowej. Można to zrobić tutaj. Konto, służące wyłącznie zastrzeganiu dokumentów prowadzone jest bezpłatnie. Jego funkcjonalność można zwiększyć np. o alerty ostrzegające o próbie zaciągnięcia na Wasze nazwisko kredytu. Kosztuje to 19 zł rocznie.
Przeczytajcie także: 175 miejsc, w których znajdziecie sezonowe bankomaty
Co ważne konto w portalu BIK również można założyć bez wychodzenia z domu. W tym celu należy wypełnić krótki formularz oraz potwierdzić swoją tożsamość, wykonując przelew na kwotę symbolicznego złotego z rachunku prowadzonego w jednym z banków z Polski. Po wykonaniu tych czynności dowód osobisty będziecie mogli zastrzec logując się na swoje konto w BIK.
Pamiętajcie, że w ten sposób do bazy Dokumenty Zastrzeżone będziecie mogli dodać tylko dowód osobisty, i to tylko ten, który posłużył Wam do aktywacji konta na portalu BIK. Jeżeli po jego założeniu wymieniliście dowód np. ze względu na datę ważności, powinniście aktualizować swoje dane w BIK. Biuro podkreśla też, że dowód dodany do Dokumentów Zastrzeżonych można z niej wykreślić w sytuacji, gdy znajdzie się np. na dnie szuflady w domu. Ze względów bezpieczeństwa działanie takie jest jednak odradzane.