Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Europa różnych prędkości? W płatnościach to inni muszą nas gonić. Ciekawe badanie Mastercarda

Mowa o sondażu Masterindex.  Wynika z niego, że nikt w Europie nie korzysta z kart zbliżeniowych częściej niż Polacy

O tym, że Polacy pokochali płatności bezstykowe każdy z Was może przekonać się na własnej skórze udając się do pierwszego lepszego sklepu w większym mieście. Już większość transakcji kartami odbywa się bez wkładania plastiku do terminala. Ciekawie wygląda jednak porównanie popularności kart zbliżeniowych w Polsce z sytuacją w innych europejskich krajach.

Z sondażu Masterindex przeprowadzonego na zlecenie organizacji płatniczej na 23 europejskich rynkach wynika, że Polska jest liderem na kontynencie pod względem popularności transakcji bezstykowych. Niemal co czwarty polski konsument (23 proc.) dokonuje ich codziennie lub prawie codziennie – jest to wynik aż ponad trzykrotnie większy niż średnia europejska.

Kolejne 40 proc. Polaków ankietowanych przez Mastercard płaci zbliżeniowo co najmniej raz w tygodniu (ponad dwukrotnie więcej niż w Europie). Już 81 proc. polskich konsumentów rozpoznaje też uniwersalny symbol płatności zbliżeniowych (tzw. "falkę") umieszczany na kartach i w punktach sprzedaży (średnia europejska to 65 proc.).

Przeczytajcie także: W sklepach internetowych zapłacicie Masterpassem

85 proc. polskich respondentów deklaruje ponadto, że ich karta płatnicza posiada funkcję zbliżeniową, podczas gdy średnia europejska wynosi 43 proc. Polacy bardziej niż inni Europejczycy są też zadowoleni z możliwości płacenia kartami zbliżeniowymi, rzadziej mają obawy o bezpieczeństwo transakcji zbliżeniowych czy o brak kontroli nad wydatkami.

Wyniki Masterindex wskazują także na dużą popularność zakupów internetowych w Polsce. Aż 9 proc. respondentów z Polski deklaruje, że w internecie kupuje codziennie lub prawie codziennie – to najwyższy odsetek w Europie. Pod tym względem dorównują Wam tylko Litwini. Co drugi uczestnik badania Masterindex z Polski online najczęściej sięga po ubrania lub obuwie (51 proc.). Chętnie kupujecie też książki (35 proc.), elektronikę (33 proc.), kosmetyki (33 proc.) oraz sprzęt AGD i wyposażenie wnętrz (29 proc.).

Wielokrotnie pisałem już o tym, że przy płatnościach online, niechętnie korzystacie z kart. Badanie Mastercarda potwierdza, że w tej kwestii niewiele się zmieniło. Polacy kupując w sieci przede wszystkim korzystają z przelewów bankowych, bez względu na to, czy płacą za pomocą komputera (68 proc. wskazań) czy telefonu (48 proc.).

Przeczytajcie także: Visa Checkout startuje w Polsce

Kartą płatniczą posługuje się w takim przypadku tylko 19 proc. badanych Polaków, podczas gdy w Europie tę formę płatności wskazało średnio 40 proc. ankietowanych. Z kolei w czasie zakupów online z pomocą smartfona chętnie używacie aplikacji bankowości mobilnej (21 proc.), kart płatniczych (15 proc.), a także mobilnych portfeli cyfrowych (9 proc.).

Polacy nie odstają od mieszkańców innych krajów, gdy chodzi o internetowe zakupy artykułów spożywczych. Robi to już 17 proc. biorących udział w badaniu. To tyle samo, co średnio w innych krajach Europy. Natomiast ciągle w tradycyjnych punktach usługowych wolicie kupować usługi turystyczne: tylko 17 proc. Polaków płaci w sieci za hotele, a 14 proc. za bilety kolejowe czy lotnicze. W Europie średnie dla tych kategorii wynoszą odpowiednio 30 proc. i 29 proc.

Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem ankiety internetowej za pośrednictwem paneli badawczych online na grupie respondentów w wieku od 18 do 64 lat, którzy posiadali kartę płatniczą lub rachunek bankowy. Wielkości badanych grup różniły się w zależności od kraju i wynosiły od 855 do 3 439 uczestników. Całkowita liczba ankietowanych to 42 881 osób z 23 krajów.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies