Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Za wydanie karty też będziemy płacić

Po masowym wprowadzeniu prowizji za korzystanie z kart debetowych banki zaczynają pobierać opłaty również za ich wydawanie

Pojawienie się takiego trendu zauważył Narodowy Bank Polski w swoim półrocznym raporcie na temat kosztów podstawowych usług bankowych. – Dotychczas banki nie pobierały opłat za wydanie karty. W II poł. ubiegłego roku zmiany w tym zakresie dotyczą dwóch banków – napisano w dokumencie NBP.

Przeczytaj także: Właściciele bankomatów chcą 5 zł od każdej wypłaty

Instytucje, o których wspomina bank centralny, to Alior i mBank. Ten pierwszy wprowadził opłatę za wydanie i wznowienie karty debetowej w wysokości 10 zł. Taka bezwarunkowa prowizja obowiązuje na przykład użytkowników „Konta rozsądnego”.

Z kolei w mBanku tej samej wysokości prowizja pojawiła się w „eKoncie z darmowymi bankomatami”. Opłata pobierana jest w przypadku posiadania przez klienta przynajmniej dwóch takich samych rachunków.

Przeczytaj także: Oto najbardziej drażniące prowizje bankowe

Dotychczas prowizje za wydanie karty były pobierane przez banki tylko w wyjątkowych sytuacjach. Na przykład ING Bank Śląski od dawna ma w tabeli opłat 15-złotową prowizję za wydanie karty debetowej z indywidualnym wzorem. Można na przykład wstawić sobie na karcie zdjęcie ulubionego samochodu, pory roku czy zwierzęcia.

Większość instytucji inkasuje również opłatę w wysokości kilkudziesięciu złotych z tytułu ekspresowego wydania karty lub przesłania jej klientowi za pośrednictwem kuriera.

Przeczytaj także: Używanie kart znowu podrożało

Jednak wydanie tradycyjnej debetówki w standardowej procedurze było zwykle darmowe i miało zachęcać klientów do korzystania z niej. Banki zarabiały bowiem na interchange, czyli prowizji jaką właściciele sklepów odprowadzają do banków z tytułu przyjętych płatności kartami. Prowizja ta spadła jednak w wyniku administracyjnych regulacji z poziomu ok. 1,6 proc. do 0,2-0,3 proc. Instytucje finansowe szukają więc nowego podejścia do biznesu kartowego. Ostatnie zmiany to efekt tych poszukiwań.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies