Większość osób nieposiadających konta osobistego korzysta z komputerów i nowoczesnych telefonów komórkowych. To stwarza szansę na zmniejszenie liczby osób wykluczonych finansowo
Z większości badań na temat ubankowienia polskiego społeczeństwa wynika, że mniej więcej jedna piąta rodaków wciąż nie ma rachunku osobistego. Najnowszy raport z sondażu przeprowadzonego przez Ipsos, opublikowany dziś przez Mastercarda, zdaje się to potwierdzać. Wynika z niego, że ok. 7 mln Polaków wciąż nie korzysta z konta w banku. Raport zawiera kilka innych ciekawych danych.
Przeczytajcie także: Bank da za darmo rachunek podstawowy
Okazuje się, że w grupie wykluczonych finansowo Polaków co czwarty (27 proc.) badany to osoba młoda, w wieku 18-34 lata, podczas gdy co piąty (21 proc.) jest na emeryturze. Częściej jest to kobieta (60 proc. przypadków) niż mężczyzna. Co ważne, 39 proc. wykluczonych ma stałą pracę, a tylko 19 proc. określa się jako bezrobotny. 9 proc. to uczniowie i studenci.
Aż 85 proc. badanych deklaruje, że ma wykształcenie średnie lub wyższe. 42 proc. twierdzi, że zarabia poniżej 2,5 tys. zł, a 21 proc. deklaruje przychód w przedziale 2,5-5 tys. zł lub więcej (pozostałe 37 proc. badanych nie podało zarobków). Problem wykluczenia finansowego dotyczy zatem znacznej grupy społecznej, również osób, które są postrzegane jako dobrze "radzące sobie" w życiu.
Przeczytajcie także: Klienci Śląskiego mogą zakładać Profil Zaufany
Co ciekawe, badanie Mastercard wskazuje, że wśród wykluczonych finansowo jednocześnie rośnie wykorzystanie nowych technologii. Telefonu komórkowego używa już 68 proc. ankietowanych, a 39 proc. korzysta z laptopa. Mimo to 15 proc. z nich wciąż sygnalizuje, że nie ma dostępu do żadnych usług finansowych. – Dlatego Mastercard stara się zwiększać dostęp do usług finansowych dzięki innowacjom. Coraz szybszy rozwój elektronicznych usług finansowych, połączony z otwartością Polaków na nowe technologie, otwiera nowe możliwości w tym zakresie – uważa Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.
Badanie przeprowadzone przez Ipsos ujawnia również, że główne powody nieposiadania w pełni funkcjonalnego rachunku bankowego lub niekorzystania z usług finansowych to brak wiedzy oraz brak zaufania do sektora bankowego. Niemal jedna trzecia (27 proc.) osób wykluczonych finansowo w ogóle nie chce mieć rachunku bankowego, co może wskazywać na brak wiedzy o potencjalnych korzyściach. Z kolei 16 proc. – najwięcej w Europie – nie chce powierzać bankom swoich pieniędzy, ponieważ im nie ufa.