Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
UFG podsumował rzetelność ubezpieczycieli w przekazywaniu danych. Najlepiej wypadły Hestia, Link4 i PZUW

UFG podał także, że w jego bazie znajdują się informacje o umowach OC dla ponad 29,7 mln pojazdów, a ubezpieczyciele wysyłają do bazy 2 mld zapytań rocznie

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował kolejny rok współpracy z ubezpieczycielami w zakresie przekazywania danych o polisach i szkodach. Podał, że na koniec 2024 r. w jego bazie znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia OC dla ponad 29,7 mln pojazdów (podczas gdy rok wcześniej było to blisko 28,5 mln) oraz o aktywnych umowach autocasco dla niemal 7,8 mln pojazdów (w porównaniu do 7,3 mln na koniec 2023 r.). Tradycyjnie ocenił też, którzy ubezpieczyciele najrzetelniej raportują informacje dotyczące historii ubezpieczenia i szkód.

Fundusz uwzględnia w swoim rankingu ubezpieczycieli, których udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych przekracza 1 promil, a jest to łącznie 21 zakładów. Firmy podzielone są na trzy grupy, w zależności od ich skali działalności. I tak, spośród dużych ubezpieczycieli, przekazujących do UFG ponad 2 mln rekordów rocznie, najwyższą jakością raportowania mogą się pochwalić Ergo Hestia, PZU i Warta. Wśród zakładów średniej wielkości (raportujących od 250 tys. do 2 mln rekordów) prym wiodą Link4, Generali i InterRisk. Wśród firm, które przekazują stosunkowo mało danych (poniżej 200 tys. rekordów), najlepiej wypadły PZUW, DallBogg i Euro Insurances.

Przeczytajcie także: W ramach UFG wystartował system FOTO do przeciwdziałania fraudom

UFG podkreśla, że widać efekty pracy zakładów na jakością przesyłanych danych. Ubezpieczyciele klasyfikowani są według opracowanego przez Fundusz wskaźnika rzetelności – w tym roku wynik powyżej 90 proc. osiągnęło aż 17 towarzystw, podczas gdy rok wcześniej taki poziom osiągnęło 15 ubezpieczycieli. Wyniki tegorocznych liderów w poszczególnych kategoriach to 96,74 proc. w przypadku Hestii, 95,72 proc. w przypadku Link4, a 96,2 proc. to wynik PZUW.

To, co ubezpieczyciele przesyłają do UFG, ma potem wpływ na precyzję i adekwatność w wyliczaniu klientom składek za polisy komunikacyjne. Przy ich oferowaniu towarzystwa sprawdzają bowiem w UFG historię polisowo-szkodową klienta, by móc lepiej ocenić ryzyko spowodowania kolejnego wypadku. O istotności tego narzędzia świadczy choćby fakt, że w minionym roku firmy ubezpieczeniowe skierowały do bazy UFG łącznie niemal 2 mld zapytań o historię klientów. Żeby jednak odpowiedzi UFG były adekwatne, a baza była użyteczna, dane w niej widniejące muszą być dobrej jakości. I to zarówno te dotyczące zawieranych umów, jak i te związane ze szkodami.

Tymczasem bywa, że w niektóre rubryki ubezpieczyciele wpisują "brak danych", co obniża wartość całego rekordu. Znacząco na jego jakość wpływają też niezamierzone pomyłki, np. literówki w imieniu czy nazwisku posiadacza pojazdu czy sprawcy wypadku, które sprawiają, że szkoda może się "nie przypisać" do kontoa danego kierowcy.

Przeczytajcie także: Beesafe wyszedł na plus

O ile łatwo jest wyłapać błąd typu AADAM, to jest to dużo trudniejsze w przypadku niezgodnego ze stanem faktycznym zapisu imion takich jak Izabela/Izabella czy Wioleta/Wioletta/Violetta. A tymczasem pracownik infolinii przyjmujący takie zgłoszenie może łatwo popełnić błąd przy wprowadzaniu danych.

Zdarza się też, że w polach formularza zamienione są imię z nazwiskiem, co jest łatwe do wychwycenia, jeśli jako imię widnieje np. Kowalski. Bywają jednak nazwiska równe imionom jak np. Marek, Rafał czy Dariusz. Innymi częstymi nieprawidłowościami są: brak polskich znaków czy zły zapis podwójnego nazwiska.

Dlatego UFG po pierwsze sam dokłada starań, by weryfikować poprawność zapisów, m.in. sprawdzając dane z bazą PESEL. Po drugie zaś motywuje ubezpieczycieli, by i oni przekazywali jak najbardziej rzetelne informacje, m.in. publikując ranking firm najlepiej wywiązujących się z tego zadania.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.
Promocje

Booksy przyzna 20 zł za zakup karty podarunkowej, jeśli zapłacicie kartą Visa

Środki zgromadzone na karcie podarunkowej można wykorzystać przy rezerwacji wizyty za pośrednictwem Booksy

Nasza Cashlesspedia

Wpisz w pole i wyszukaj termin, którego definicja Cię interesuje:
lub przeglądaj:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies