Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Płatności w 2025 r. Siedem trendów, które mogą decydować o rozwoju usług

Próby zidentyfikowania najważniejszych trendów w płatnościach podjęli się Paweł Grochowicz i Marcin Adamczyk z Autopay

Zdaniem ekspertów z Autopay na przestrzeni lat widać rosnącą popularność wygodnych form płatności online, takich jak Blik czy przelewy elektroniczne, które zyskują kosztem tradycyjnych przelewów czy płatności za pobraniem. W ubiegłym roku trendy te narastały, a ponadto dały o sobie znac zjawiska, które wkrótce mogą zmienić sposób płatności i zakupów w internecie. Marcin Adamczyk i Paweł Grochowicz z Autopay spróbowali zidentyfikować najważniejsze z nich.

Europejskie starcie systemów płatności

Po wzięciu szturmem rodzimego rynku Blik zaczyna ekspansję w innych europejskich krajach. Jednocześnie na Zachodzie rozkręca się Wero, czyli odpowiednik Blika rozwijany przez Europejską Inicjatywę Płatniczą (EPI). Zdaniem ekspertów Autopay należy obserwować poczynania obu tych organizacji, gdyż mogą one odcisnąć wyraźne piętno na europejskiej scenie płatniczej.

Embedded finance

Ten trend zagościł na stałe w świecie płatności. Polega on na osadzaniu usług finansowych – jak np. płatności czy kredyt konsumencki – w aplikacjach i serwisach niezwiązanych wprost z płatnościami (np. sklepy internetowe). W efekcie zmniejsza to konieczność przekierowań kupującego i polepsza doświadczenie zakupowe.

Tokenizacja

Chociaż mówiąc o cyfryzacji pieniądza, mamy cały czas głównie na myśli wypieranie gotówki instrymentami bezgotówkowymi takimi jak karty, to w ubiegłym roku coraz wyraźniej obserwowaliśmy kolejne stadium tego procesu, kiedy to miejsce kart powoli zajmują tokeny. Tokeny zastępują numery kart, co zmniejsza ryzyko wycieku danych i oszustw. Tokenizacja umożliwia popularyzację takich usług jak np. Apple Pay czy Google Pay, ułatwia płatności cykliczne czy tzw. płatności jednym kliknięciem. Juniper Research szacuje, że transakcje tokenizowane wzrosną w tym roku o 58 proc.

Biometria

Wiele instytucji w czasie ostatniego roku zdecydowało się na implementację weryfikacji biometrycznej jako metody zabezpieczenia przed oszustwami. Latem polski fintech rozpoczął z Empikiem testowanie płatności wykorzystujących biometrie oka i twarzy. Z kolei w Singapurze Visa ogłosiła rozpoczęcie stosowania weryfikacji płatności odciskiem dłoni. Na styku biometrii i płatności wdrażane są systemy behawiorystyczne polegające na analizie sposobu korzystania z komputera czy smartfona.

Przeczytajcie także: Zagłosujcie na Cashless Pay 2024

– Sporo działo się w mijającym roku na gruncie regulacyjnym, z tym, że na tym etapie to zdarzenia interesujące głównie prawniczych i branżowych ekspertów, które za chwilę mogą stać się gorącym tematem. W roku 2025 taką kluczową dla sektora regulacją będzie zapewne DORA (Digital Operational Resilience Act) i inne wyzwania compliance – zauważa Paweł Grochowicz.

Nasycenie rynku e-commerce

Dynamika wzrostu sektora e-commerce w 2024 r. w Polsce zaczęła wykazywać oznaki stabilizacji. Prognozy przedstawione w raporcie Strategy& PwC wskazują, że mimo spokojniejszego tempa wzrostu wartość rynku niebawem przebije 140 mld zł. Według raportu Autopay “Finanse w czasach niepewności”, odsetek Polek i Polaków kupujących online od kilku lat utrzymuje się na poziomie ok. 90 proc. (w 2024 wyniósł już 93 proc.).

Więcej wymagań od kanału mobile

Zakupy z użyciem smartfona stały się standardem. Według badania e-Izby, z urządzeń mobilnych w trakcie zakupów online korzysta 63 proc. osób. 88 proc. osób oczekuje, że e-sklep będzie miał wersję mobilną, a ostatni rok przyniósł zmianę pod tym względem aż o 15 pkt proc. To dla e-sklepów oznacza większy nacisk na krótsze ścieżki zakupu, wzrost znaczenia wygodnych form płatności mobilnych jak Apple Pay, Google Pay czy Blik oraz na finalizację zamówienia zoptymalizowaną na małe ekrany.

Presja na małe sklepy

Nasila się presja cenowa dużych platform e-commerce, zbiegając się w czasie z wzrostem kosztów prowadzenia działalności. Ostatnie miesiące uwidoczniły przewagę gigantów zwłaszcza w obszarze marketingu online. Duże platformy oferują też swoim klientom ekspresowe dostawy, różnorodność form płatności i finansowania zakupów, a także wspomniane wygodne zakupy na urządzeniach mobilnych.

Przeczytajcie także: Zapraszamy na pierwszy w tym roku Cashless Breakfast

– Aby wygrać z platformami mniejsi sprzedawcy powinni postawić na automatyzację procesów, a przede wszystkim automatyzację marketingu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która umożliwi dotarcie do właściwych odbiorców jednocześnie zapewniając taki poziom zakupów jak oferują duże sieci. Z pomocą może przyjść coraz większa liczba dostępnych narzędzi online do prowadzenia e-biznesu, a także liczne integracje tych narzędzi z platformami i dostawcami płatności – zauważa Marcin Adamczyk.

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies