Największą dynamikę wzrostu liczby zbliżeniowych płatności mobilnych w skali roku notują mniejsze banki: SGB, Nest i Pocztowy
W III kw. 2024 r. klienci banków ankietowanych przez cashless.pl dokonali ponad 470 mln zbliżeniowych transakcji mobilnych, czyli m.in. płatności realizowanych za pośrednictwem portfeli Google Pay i Apple Pay. To o 22,8 mln płatności więcej niż w II kw. br. (+5,1 proc.) i o prawie 93 mln więcej niż w III kw. 2023 r. (+24,6 proc.). Niestety tych danych nie ujawniają m.in. dwa duże banki: PKO i ING.
Blisko co trzecią zbliżeniową płatność mobilną zrealizowali w III kw. br. klienci mBanku, a dokładnie 157,2 mln. To o 6,1 mln transakcji więcej niż w II kw. br. (+4 proc.) i o 24,9 mln więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (+18,8 proc.).
Pozostałe banki nie przekroczyły progu 100 mln zbliżeniowych transakcji mobilnych. Drugi w zestawieniu – Santander Bank – odnotował w III kw. 2024 r. 94,8 mln płatności, o 2 mln więcej niż w poprzednim kwartale (+2,2 proc.) i o 20,5 mln więcej niż rok wcześniej (+27,6 proc.). Podium zaś zamyka Bank Pekao z liczbą 86 mln operacji. To wzrost o 5,5 mln płatności w porównaniu z II kw. br. (+6,8 proc.) i o 20,3 mln w zestawieniu z III kw. ubiegłego roku (+30,9 proc.).
Warto zwrócić uwagę na statystyki mniejszych banków, które pokazują, że również ich klienci coraz chętniej płacą zbliżeniowo telefonem czy zegarkiem. W III kw. 2024 r. klienci banków spółdzielczych zrzeszonych w grupie SGB zrealizowali 7,5 mln takich transakcji. To o prawie 60 proc. więcej niż III kw. ubiegłego roku. Bank Pocztowy odnotował wzrost liczby tego typu transakcji o 45,5 proc. w skali roku, a Nest Bank o 38,5 proc.
Fot. Maciej Bednarek