Choć PZU zanotowało wzrost rok do roku, to traci udział w rynku, goni je druga w stawce Warta, która poprawiła swój wynik o 14 proc. W pierwszej dziesiątce liderem wzrostu jest zaś Uniqa
Ubezpieczyciele komunikacyjni działający na polskim rynku zebrali w trzech kwartałach tego roku 13,44 mld zł składek z OC – wynika z danych UFG. Jest to wynik o prawie 12 proc. wyższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
W pierwszej dziesiątce ubezpieczycieli zbierających najwięcej składki tylko Compensa odnotowała przypis gorszy niż przed rokiem (832 mln zł składki względem 846 mln zł w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r.), a wynik Link4 utrzymał się na niemal tym samym poziomie (599 mln zł vs 596 mln zł). Wszyscy inni ubezpieczyciele z top 10 urośli o co najmniej 5 proc. Liderem wzrostu w tym gronie okazała się Uniqa, która rok do roku zebrała o prawie 35 proc. składki więcej i z wynikiem 1,27 mld zł plasuje się na 4. pozycji wśród największych ubezpieczycieli.
Kolejność pierwszej trójki pozostaje od lat niezmienna, aczkolwiek warto odnotować, że PZU rosło mniej dynamicznie (7 proc. wzrostu) niż Warta (14 proc.) i Ergo Hestia (12 proc.). W rezultacie, choć nasz narodowy ubezpieczyciel nadal zajmuje pierwsze miejsce na podium, to zaczyna już czuć oddech Warty na karku. Od stycznia do września PZU zebrało 3,34 mld zł składki z ubezpieczenia OC komunikacyjnego (co daje mu 24,8 proc. udziału w rynku, a rok wcześniej 25,9 proc.), Warta zebrała 2,96 mld zł (22 proc. udziału), a Ergo Hestia 2,2 mld zł (16,4 proc. udziału).
Istotną poprawę wyniku wypracował Allianz, który zebrał 327 mln zł składki z OC, co oznacza wzrost o prawie 23 proc. względem rezultatu po III kw. 2023 r. Na ścieżce wzrostu, po wielu kwartałach spadków, utrzymuje się też Generali z wynikiem w wysokości 370 mln zł (17 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej).
Wśród mniejszych ubezpieczycieli nadal dynamicznie rośnie insurtech Trasti – podmiot zebrał ponad 155 mln zł składki, czyli o prawie 87 proc. więcej niż przed rokiem. PKO Ubezpieczenia, które w I kw. 2023 r. wprowadziło nowy produkt komunikacyjny PKO Moto, wypracowuje na nim coraz lepszy wynik – w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku zebrano ponad 107 mln zł (to o 77 proc. więcej niż rok wcześniej). Klientów zdobywa też Dallbogg, który także debiutował na naszym rynku w I kw. 2023 r. Podmiot zebrał w ciągu minionych trzech kwartałów prawie 87 mln zł składki z OC (rok wcześniej było to zaledwie nieco ponad 8 mln zł).
Dalej hamuje natomiast wynik wefoxa – przypis insurtechu wyniósł w analizowanym okresie 131,7 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 162,2 mln zł (spadek prawie 19 proc.). Warto przypomnieć, że wefox postanowił pozbyć się polskiego biznesu – przejmie go czeski ubezpieczyciel Direct, pod warunkiem uzyskania odpowiednich zgód.
A na wykresie poniżej zobrazowany został wyliczony na podstawie danych UFG udział poszczególnych ubezpieczycieli w rynku OC komunikacyjnego. Po kliknięciu w karty wykresu, można porównać zmiany jakie zaszły w okresie między III kw. 2024 r. a III kw. 2023 r.