Erli określa siebie drugim, największym marketplacem w Polsce. Jednak u lidera rynku, czyli Allegro, zwroty są bezpłatne dla wszystkich uczestników programu Smart
Marketplace erli.pl poinformował o wprowadzeniu gwarancji darmowego zwrotu. Co ciekawe jednak usługa jest płatna, a jej koszt to 1,99 zł – dopłacając tyle do zamówienia, klient może sobie zagwarantować, że jeśli będzie potrzebował zwrócić część lub całość zakupów, nie poniesie już kosztów przesyłki za pośrednictwem paczkomatów InPost. W zasadzie więc zwrot nie jest darmowy, bo aby móc bezpłatnie zwracać przesyłki, gwarancję należy opłacać podczas składania każdego zamówienia.
Operator platformy zakupowej, która mieni się marketplace’em nr 2 w Polsce, przekonuje, że rozwiązanie jest wygodne i tanie – 1,99 zł to stosunkowo niewielki wydatek dla konsumenta, a zapewni zabezpieczenie na wypadek konieczności zwrotu produktu (normalnie zwrot kosztuje co najmniej kilkanaście zł). Gwarancja darmowego zwrotu sprawdzić się ma w wielu kategoriach zakupowych – od mody, przez wyposażenie wnętrz, akcesoria czy narzędzia, aż po małe AGD. Aby móc skorzystać z tej opcji, należy dodać nową usługę do koszyka na etapie składania zamówienia.
Wydaje się jednak, że wprowadzonym właśnie rozwiązaniem Erli trudno będzie konkurować o kupujących z Allegro. Tu nielimitowane zwroty są bezpłatne w ramach programu lojalnościowego Smart. Oczywiście zapłacić trzeba z tego tytułu abonament w wysokości 59,90 zł rocznie (obecnie w promocji 39,90 zł). Jednak wtedy bezpłatne są nie tylko zwroty, ale także dostawy zamówień o wartości min. 45 zł do paczkomatów (obecnie w promocji min. 30 zł) i min. 65 zł kurierem.
Co ciekawe Erli też ma program, w ramach którego można sobie zagwarantować nielimitowaną liczbę bezpłatnych dostaw. Obecnie jest on darmowy dla wszystkich zarejestrowanych użytkowników (dla już korzystających promocja ma obowiązywać do 31 marca 2025 r., a dla nowo zarejestrowanych – do 31 sierpnia 2025 r.). Docelowo ma zaś kosztować 59 zł rocznie. W tym wypadku jednak minimalna wartość zamówienia, uprawniająca do bezpłatnej przesyłki, wynosi 79 zł. Ale program ten nie obejmuje zwrotów.
Decyzja firmy Erli, która nie była w stanie zaproponować lepszej oferty niż konkurencja, wskazywać może na to, że branża e-commerce zmaga się z problemem wysokich kosztów przesyłek. Dotyczy to także Allegro, które stopniowo pogarsza warunki programu Smart. Cena samego abonamentu wzrosła, podobnie jak minimalne zamówienie uprawniające do bezpłatnej dostawy kurierem. Pogorszone zostały też warunki Smarta dla sprzedawców. Z wersji programu dla studentów najpierw zniknęły dodatkowe benefity, a niedawno całkowicie zrezygnowano z jej oferowania. Bezpłatne zwroty na razie jednak pozostały.