Decyzja KNF jest ostateczna i prawomocna, a kara została złagodzona na mocy zawartego z bankiem układu
Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała o nałożeniu na Alior Bank kary pieniężnej w wysokości 300 tys. zł. Zastrzeżenia nadzorcy dotyczyły nieprawidłowego przeprowadzania analizy wymagań i potrzeb klientów przy oferowaniu im ubezpieczeń.
Zgodnie z ustawą o dystrybucji ubezpieczeń podmiot sprzedający polisy jest zobowiązany przed zawarciem umowy ubezpieczenia określić na podstawie informacji uzyskanych od klienta jego wymagania i potrzeby oraz podać w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym. Chodzi o to, aby klient mógł podjąć świadomą decyzję o zakupie. W ocenie KNF takiej analizy potrzeb nie przeprowadzano właściwie przy oferowaniu czterech produktów ubezpieczeniowych powiązanych z kredytami. Mowa o ubezpieczeniu na wypadek zgonu, całkowitej niezdolności do pracy lub trwałego inwalidztwa powiązanych z umową kredytu, w których ochronę zapewniała Europa Ubezpieczenia. A także o trzech polisach od PZU: ubezpieczeniu na życie i ubezpieczeniu budynku do kredytu hipotecznego oraz ubezpieczeniu na życie do kredytu gotówkowego. Do naruszeń dochodziło w okresie od 1 października 2018 r. do 26 października 2021 r.
Wydanie decyzji zostało poprzedzone zawarciem z Aliorem układu w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji. Było to możliwe, ponieważ bank przedstawił Komisji wszystkie istotne okoliczności dotyczące naruszenia, a także usunął stan niezgodności z prawem, przyjmując prawidłowe zasady analizy wymagań i potrzeb klientów. Dzięki temu kara została obniżona o 50 proc.
Decyzja zawierająca ustalenia układu jest ostateczna i prawomocna, co oznacza, że bankowi nie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy ani do wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.